Aftonbladet tar av på nettet

Nettutgaven til den svenske storavisen Aftonbladet suser til værs. Men papiravisen sliter med opplagsnedgang. Der nettutgaven har fått 173.000 nye lesere, har papiravisen mistet 27.000.

I mai viser tallene at nettversjonen av Sveriges største avis, Aftonbladet, har hatt kraftig vekst på nett det siste året. Tallene er hentet fra TSNETcheck som hver måned publiseres gjennom SIFO Interactive & Media Tracking. TSNETcheck har trafikkstatistikk fra de største svenske nettstedene.

I samme periode går opplaget på den Schibsted-eide papiravisen ned. Denne nedgangen er dog ikke like stor som økningen til nettutgaven. Likevel stor nok til at erkefienden Expressen passerer tabloid-eneren i mai.

Hver hverdag har nettutgaven hatt 325.000 personer inne for å lese siste nytt i mai måned, en økning på 173.000 besøk sammenlignet med samme måned i 1998. Tidlig på våren i fjor hadde nettstedet i overkant av 100.000 daglige besøk.

- Fantastiske tall. Vi øker sammenlignet med året før, måneden før og hvordan man enn måler, så øker vi, sier sjefredaktør i Aftonbladet, Anders Gerdin i en Aftonbladet-artikkel.



Aftonbladet på nettet Besøk mai 1999 Endring fra mai 1998
Hverdager 325.451 + 173.063
Lør-/søndager 186.949 + 106.565
Helligdager 191.984 + 111.565
(Tall er fra TSNETcheck)

Aftonbladet på papir Opplag mai 1999 Endring fra mai 1998
Hverdager 356.900 - 27.800
Søndag 465.900 - 28.600
Helligdager 393.300 - 82.200
(Tall er fra Tidningsstatistik AB)
Til toppen