Agent-infiltrasjon på nettet

Nå er såkalte "intelligente agenter" - dataprogrammer som farter rundt på internett og finner informasjonen du leter etter - i ferd med å infiltrere det norske nettet. EU-Nett har utviklet agenter som sørger for å samle norske nyhetskilder i din egen personlige avis. I dag lanserer Schibsted Nett et lignende produkt for sine kunder.

Foreløpig er den intelligente agenten til EU-Nett et stykke fra Mensa-medlemskap. Det skyldes først og fremst at antallet oppdaterte nyhetskilder på det norske nettet er for få. Innenfor områdene "nyheter" og "data", kan du som nettbruker i dag få de siste nyhetene fra blant annet Aftenposten, P4, Kapital Data og digi, oppdatert hvert kvarter hele døgnet. Nyhetene presenteres bare som tittel med link til selve saken, og dermed kan du selv velge om du er interessert i å lese saken eller ikke. Du kan velge om du vil lese alle nyheter innenfor kategoriene, eller om du vil lage din egen side basert på inntil fem stikkord.

- Det vil ikke bli aktuelt å presentere mer enn tittelen til saken i tjenesten vår. Gjør vi mer enn det, tar vi i mange tilfeller saken fra kilden, og det er helt uaktuelt. Det kan derimot hende vi vil inngå avtaler med kildene utover ren lenking, men det er foreløpig bare spekulasjoner fra min side, sier Jørn Lyseng, ansvarlig for satsingen med de intelligente agentene til EU-Nett. Han kan også melde om god respons - både fra brukerne, kildene de benytter seg av, og fra andre som ønsker å være kilde i agentene.

Intelligente agenter har lenge fungert som informasjonssamlere i det enorme utland, men har hatt liten hensikt i Norge foreløpig. Det er EU-Nett nå overbeviste om at vil endre seg. - Dette er opplagt en tjeneste vi kommer til å fokusere mye på framover. I dag er det for få kilder på nettet i Norge til å få utnyttet potensialet til agentene, men nå satses det knallhardt på nyheter på internett. Flere og flere kilder vil komme etter hvert, sier Jørn Lyseng, ansvarlig for satsingen med de intelligente agentene til EU-Nett.

Et viktig aspekt ved slike agenter, er at brukerne selv gir fra seg informasjon om seg selv for å få skreddersydd sin egen avis. Over tid, vil denne informasjonen gi en brukerprofil som kan være gull verdt for blant annet annonsører. Hvorfor annonsere for alle nettbrukere når man kan annonsere for de som på papiret er mest mottakelig for annonsen? Som et eksempel, nevner Lyseng at brukere som er interessert i stell av unger kan bli presentert annonser fra Libero bleier.

Lyseng mener også at agentene passer godt inn i EU-Netts øvrige profil. - Vi leverer ikke innhold. Agenter er en teknologibasert tjeneste, og ikke innholdsprodukter, sier han. Lyseng lover videre at EU-Nett nå vil få fortgang i videreutvikling av agentene. - Vi kommer til å lansere en tjeneste som er vesentlig tøffere i løpet av kort tid. Før november vil vi være oppdaterte på kilder til agentene, sier han.

Siste: I dag lanserte også Schibsted Nett en agent-basert tjeneste for sine privatkunder.

Til toppen