Agent P4 i gang

- Vi vil fokusere på konvergens og prøver å tenke hvordan radio som media vil overleve, sier internettansvarlig i P4. Radiokanalen legger fra nå av ut nyhetene fortløpende på nettet og vil være hurtigst på distribusjonen som er helautomatisert.

I dag, fredag, klippes endelig silkebåndet for en ny tjeneste fra P4 på radiokanalens websider. Allerede i august 1997 varslet daværende sjef i P4 Internett, Roy Hovdan, en multimedial fremtoning på nettet. Programmet Sytten-Tretti var testpiloten i multimedia-prosjektet som aldri ble lansert i full skala.

Mange radioprogram er blitt sendt uten at noe har skjedd med den etter hvert utgamle P4-tjenesten.

Nå lanseres en tjeneste som kan minne om Nettavisen, men i en enklere utgave skal alle nyheter fra P4 presenteres på Internett. Nyhetstjenesten skal genereres automatisk med en agent som oppdaterer tjenesten, derfor vil layouten forbli enkel.

I en pressemelding sier radiokanalen at de legger opp til aktiviteter som kombinerer radio og Internett, men hvilke typer aktiviteter P4 da snakker om, er ganske så hemmelig.

- Dette er ulike aktiviteter vi jobber med å utvikle, så vi holder kortene litt inntil brystet. Målet vårt er å generere trafikk på nettet. Vi kommer til å ha aktiviteter på radio som henviser til Internett i tillegg til å bruke nettet som responskanal for radio. Vi har en del konkrete planer vi regner med å fullføre, men vi har et langt perspektiv. Vi vil fokusere på konvergens i lang, lang tid og prøver å tenke hvordan radio som media vil overleve, sier internettansvarlig i P4, Nicolai Flesjø.

- Så dette er deres verktøy til å overleve i den digitale framtiden?

- Vel, produksjonssystemet og måten vi flytter data på internt er et verktøy til å møte den digitale framtiden. Vi har satt hurtighet som et viktig kriterium, både på nettet og på radio. Det vil fortsatt gå på radioens korte premisser, og vi er profesjonelle på å jobbe hurtig, mener Flesjø.

- Hva er denne nye tjenesten? En nettavis, nyhetstjeneste eller en portal?

- Dette er P4s hjemmesider med nyhetene til P4 som ligger ute, så dette er en nyhetstjeneste på nettet, sier Flesjø til digi.no.


Trafikken på nettstedet har de ikke satt seg konkrete mål for.

- Vi i P4 har vært på Internett veldig lenge, og på hjemmesiden har trafikken vært jevnt stigende fra 500.000 besøkende, og vi har økning som mål. Det er på radio vi er best, men ønsker å drive med Internett fordi vi kan hente ut synergier. Vi har ikke puttet masse penger i dette, så det skal ikke mye til for at vi tjener penger, uttaler Flesjø.

Til toppen