Agresso tar skrittet fullt ut

Agresso løser nå inn opsjoner på de resterende 78 prosent av aksjene i Ergosoft og fusjonerer med selskapet. Overtakelsen betyr 2.500 potensielle kunder for et nytt standardisert Windows-produkt utviklet av Agresso.

Når Agresso i juni ervervet 22 prosent av aksjene i Ergosoft, skaffet de seg samtidig en opsjon på resten. I dag kom meldingen om at Agresso har tatt skrittet fullt ut, og innløst sine opsjoner.

- Hensikten er å kunne benytte Ergosofts markedsapparat for å få gjennomslag for vårt nye produkt for mindre kunder, sier administrerende direktør, Thorolf Kildal, til digi.no. Han forklarer at Agresso har utviklet en lettere versjon av produktet Ergosoft for Windows som skal tilbys de 2500 eksisterende kundene til Ergosoft. Ergosofts eget dos-baserte produkt vil etterhvert gå ut.

- Vi ser en unik mulighet til å komme oss inn på ett nytt marked, sier Kildal, som forklarer at Ergosoft vil eksistere som selvstendig selskap med eget merkenavn.

Ergosoft har vært kjent for å ha en aggressiv ekspansjonsstrategi i utlandet, og Kildal mener at oppkjøpet kan være en viktig brikke i denne strategien. Ergosoft er per i dag bare representert i Norge.

- Det kan godt tenkes at vi oppretter egne selskaper under Ergosoft navnet i utlandet. Særlig aktuelt er etablering i Sverige og England, sier Kildal.

Dersom Agresso lykkes i sin implementering av Ergosoft for Windows, vil oppkjøpet av Ergosoft tilføre virksomheten en solid omsetningsvekst. Kildal regner med at omsetningen for Ergosoft isolert vil lande på rundt 40 millioner i 1997. Av dette vil mellom syv og åtte millioner være overskudd.

Til toppen