Agresso vil ikke prate opp aksjekursen

Tre millioner kroner bruker programvarehuset Agresso på å skaffe seg 26 millioner kroner. Norges største programvarehus benekter at de forsøker å prate opp kursen.

Gjennom en serie helsides avisannonser og et større antall internett-bannere forsøker Agresso, Norges største programvare-selskap, å få nye småinvestorer til å kjøpe aksjer i selskapet. Vanligvis henter bedrifter kapital gjennom meglerselskapene og deres investorkunder, ikke gjennom avisannonser. Men det er ikke bare kontaktformen som er uvanlig ved Agressos emisjon.

Økonomisystem-leverandøren har en børsverdi på 1,2 milliarder kroner, men skal likevel bare hente 26 millioner kroner. Finansdirektør Knut Rønning forteller at annonsekampanjen koster tre millioner kroner.

- Vi trenger ikke kapital, da hadde vi hentet inn større beløp. Men etter at vi flyttet fra SMB-listen til hovedlisten på Oslo Børs trenger vi flere aksjonærer. I dag har vi 600-700, noe som holder, men for å være på den sikre siden vil vi sikre oss minst 300 til, forteller Rønning til digi.no.

For å komme i kontakt med småinvestorene valgte Agresso derfor den uvanlige annonsekampanjen.

- Vi så en mulighet til å også gjøre oss mer kjent i investormiljøene og blant publikum generelt. Fordi vi ikke selger et masseprodukt er vi ikke så kjent selv om vi er Norges størst programvareselskapet, sier Rønning.

Rønning benekter at annonsekampanjen er et forsøk på å prate opp aksjekursen. Agresso-kursen har falt sammen med IT-indeksen siden jul fra 32 kroner til 23 kroner i dag.

- Vi har ikke noen spesielle synspunkter på om aksjekursen vår er for lav eller for høy. Vi er avslappet i forhold til aksjekursen vår, sier finansdirektøren, men innrømmer at det er enklere å bytte til seg fusjonspartnere med en høyere aksjekurs.

Agresso kjøpte i fjor blant annet det store franske selskapet Concept og tidligere i år svenske Datorisering Konsult AB. (Se tidligere saker)

- På sikt skal vi bli sterkere i Tyskland, Nord-Amerika og Spania sier Rønning og bekrefter også at Agresso over tid ønsker å utvide skjøte på nye produkter til sitt økonomisystem. Dette forsøkte selskapet å gjøre tidligere i år gjennom en fusjon med Visma og Software Innovation, men lyktes ikke.

- Det er industriell fornuft i å utvide produktspekteret, men det kan skje både gjennom oppkjøp eller samarbeid, sier Rønning til digi.no.

Til toppen