Akers Mic klar for CD-priskrig

De internasjonale platekjedene trommer sammen sine tropper til priskrig på Internett. Akers Mic Online lover imidlertid harde slag om det norske markedet. Avansert teknologi og hard prisføring er våpnene som skal vinne forbrukerne på det norske markedet.

- Vi hadde et møte om dette onsdag. Prisnivået i USA kontra Europa er så forskjellig, at vi for øyeblikket ikke vet hvordan vi skal forholde oss til det. Men vi kommer til å fokusere mye mer på nyheter, sier Akers Mic Onlines nettguru Geir Ødegård til digi.

Allerede fra neste onsdag vil nettstedet legge ut hele VG Topp 40-lista til 129 kroner for hver CD. Lenger frem leker han også med ideer som å legge ut store deler av katalogen til svært rabatterte priser.

- Hvis å legge ut CD'er til sterkt reduserte priser fungerer og gir en dramatisk økning i salget på Internett, vil vi kunne komme til å legge ut Akers Mic Topp 1000 eller 2000 til slike priser. Vi har et avansert butikkdatasystem som vil kunne gjøre det mulig for nettbrukerne å få opp slike lister basert på salget siste år eller et annet gitt tidsrom, sier Ødegård.

Likevel ser han at dette på sikt ikke vil være nok til å møte den økte konkurransen med utenlandske nettsteder. Electronic Telegraph skriver onsdag at tre av Storbritannias ledende musikkkjeder nå vil komme på nettet for å ta opp konkurransen med amerikanske nettsteder som CDnow.

Disse nettstedene selger i dag nesten seksti kroner billigere enn plateselskapenes veilledende utsalgspris for de engelske butikkene. I Norge blir differansen ennå større, på grunn av loven mot paralellimport. Det hindrer norske plateforretninger å kjøpe sine plater fra utlandet, og gir de norske plateselskapene mulighet til å sette kunstig høye priser.

- Norske innkjøpspriser ligger høyere enn amerikanske utsalgspriser. Det er et problem og gjør utlandet til en konkurrent vi er nødt til å møte på ulike vilkår.

Akers Mic Online kommer derfor til å gjøre en rekke forandringer på kort sikt for å møte denne konkurransen, sier Ødegård. Ved siden av dramatisk prisnedgang på CD'er vil nettstedet også satse sterkt på avanserte teknologiske løsninger som gjør det mulig å legge inn personlige agenter som varsler deg med epost når en bestemt tittel eller artist har dukket opp i butikkene.

- Det er unaturlig at platekjøpere skal behøve å lete gjennom platebutikkene for å se om en plate har kommet. Med en elektronisk agent, vil vi kunne sende deg en epost så fort det kommer en ny utgivelse med en bestemt tittel, artist eller andre søkeord du har lagt inn, sier Ødegård.

Han lover også flere store forandringer på teknologifronten hos Akers Mic Online fremover. På lengre sikt ser han likevel større utfordringer for platebutikker og plateselskaper, etterhvert som de teknologiske mulighetene gjør det mulig å laste ned plater med høy lydkvalitet direkte fra nettet.

- På sikt vil musikk flytte seg over til online-distribusjon. Da er spørsmålet hva platebutikkenes rolle vil være. Et annet spørsmål er om kopiretten kan overleve i fremtiden, når enhver tretten-åring kan distribuere en hvilken som helst platetittell til hundretalls nyhetsgrupper over hele Internett. Det er et spørsmål for femtiden, men det ligger ikke mer enn en ti frem i tiden, sier han.

Til toppen