Alcatel skjerper mobilsatsingen

Alcatel Mobil Phones Nordic vil styrke salget i Norge ved å åpne eget salgskontor for mobilterminalene her i landet. Økte markedsandeler gjør at Alcatel lanserer en ny serie mobiltelefoner basert på fire hovedsegmenter.

Ifølge Lars Bisgaard i Alcatel Mobil Phones Nordic er målet å ytterligere styrke posisjonen som Alcatel har opparbeidet seg innenfor mobil-terminalsiden de siste årene. Selskapets markedsandel innenfor GSM-markedet har økt fra fire prosent på verdensbasis i 1994 og forventes å ligge på ti prosent ved årets utgang.

Tall fra Infosource som Bisgaard presenterte på et presseseminar torsdag, viser at selskapets markedsandel på det europeiske markedet gir selskapet en delt tredjeplass sammen med Motorola - mens Nokia og Ericsson troner på topp. Forsøk på å styre salget i Norge fra Danmark har ikke gitt ønskede resultater og selskapet åpner nå eget salgskontor i Norge.

Alcatels økte markedsandel gjør at selskapet nå satser mer på de markedene der selskapet er svakest. Alcatels strategi er å bygge mobilterminaler for et fåtall segmenter som dekker hele markedet, med utgangspunkt i brukervennlighet og design.

Den nye mobilserien fra selskapet består av fire terminaler, der tre er nye og slippes nå:

  • Pocket-modellen inneholder alle funksjoner, inkludert en mini-nettleser som kan brukes opp mot Internett, forutsatt at operatøren har bygget infrastrukturen som må til for å benytte nettleseren.
  • View-modellen vektlegger design, og funksjoner, men har ingen egen nettleser.
  • Max-modellen er tilpasset ungdoms- og student-markedet med fargesterke terminaler.
  • Tidligere er Easy-modellen lansert.

Ingen av modellene til Alcatel er flerbåndstelefoner, men Bisgaard sier at slike modeller vil komme rundt årsskiftet og i 1999.

TABELL: Markedsandel mobilterminaler første halvår 1998 (Kilde: Infosource)

Selskap Markedsandel
Nokia 26,1
Ericsson 18,4
Motorola 11,9
Alcatel 11,9
Siemens 7,7
Philips 6,7
Panasonic 5,0
Mitsubishi 2,8
Til toppen