«Alle» eksperter spør om MTU's fastpris

Internasjonale analytikere og eksperter klør seg i hodet. Hvordan vil dette påvirke børsnoterte operatører?

Tidligere denne uken lanserte MTU et nytt abonnement som har fått bransjen til å sperre opp øynene.

De tilbyr storforbrukere fastpris på mobilsamtaler innen Norge. Inkludert i abonnementet er både oppstartsavgiften og samtlige ringeminutter, samt 200 SMS-meldinger og 100 MMS-meldinger hver måned.

    Les også:

Nå forteller selskapet at de har blitt nedringt av internasjonale analytikere, eksperter og andre "forståsegpåere" etter at de lanserte abonnementet.,

- Fastpris er ukjent i de fleste land. Det er banebrytende og derfo så stor interesse, sier MTU-sjef Jo E.L. Lerheim.

Analytikerne og ekspertene lurer på hvordan abonnementet fungerer i praksis, spesielt fordi MTU også leier deler av sin kapasitet fra Telenor.

De er også nysgjerrige på hvordan dette vil påvirke børsnoterte teleselskaper, som ofte står på deres kundelister.

- MTU er ikke børsnotert og derfor ikke opptatt av aksjekurser, samtidig forstår jeg at fastpris-abonnentet vårt kan ha innvirkning når ekspertene skriver sine analyser. Jeg er også blitt kontaktet av en svensk analytiker som mener det bare er et tidsspørsmål før fastpris tvinger seg frem i Sverige, sier Lerheim.

Hovedspørsmålet Lerheim må besvare er hvorfor fastpris ikke er kommet for lenge siden.

- Vi gjør det fordi vi eier vårt eget GSM-nett, og om landets største mobilselskaper hadde gjort noe lignenede tidligere ville de tapt millionbeløp, ikke fordi fastpris er et tapsprosjekt, men fordi de tradisjonelle prisstrukturene i stor grad flår forbrukerne, sier Lerheim.

Han drar frem storslegge og retter kraftig kritikk mot Telenor og Netcom:

- De store duopolistene har aldri drevet frem nyskapning i markedet. Telenor Mobil og NetCom har alltid holdt igjen, og eneste grunn til at også disse har blitt rimeligere de senere år skyldes utelukkende press fra langt mindre aktører, sier Lerheim

    Les også:

Til toppen