Alle kunne se Telenor-regninger

Alle har kunnet sjekke din Telenor-regning, men nå strammer Telenor inn og låser dette hullet.

10. mars 2005 - 08:29

Telenor innfører passord for å få tilgang til selskapets automatiske kundeservice, etter at det inntil nå har vært fritt fram for hvem som helst å sjekke hva folk skylder i telefonregning.

Inntil torsdag trengte du bare å ringe til Telenors automatiske kundeservice og taste inn telefonnummeret til den du vil vite noe om, for å finne ut hva andre skylder i telefonregning. Inne i systemet kunne du også velge om du ville utsette betalingen av andres telefonregning, eventuelt å få regningen oppdelt i flere avdrag.

Seniorrådgiver Gunnhild Helmers i Datatilsynet mener Telenor har brutt personopplysningsloven når hvem som helst kunne få tilgang til tjenesten.

- Når man skal ha en slik type automatisk utlevering av personopplysninger, må man sørge for at ikke andre enn de som har krav på opplysningene, får tak i dem. Det vil si at man må ha en eller annen form for sikringsmekanisme, sier hun til NRK.

Telenors informasjonssjef Atle Lessum bedyrer at telegiganten ikke ønsker misbruk av tjenesten.

- Vi har på en måte trodd, muligens i vår naivitet, at det ikke er veldig interessant for andre enn den kunden det gjelder. Men hvis det er tilfelle, og hvis dette er noe som Datatilsynet mener vi bør endre, så gjør vi selvfølgelig det, sier Lessum.

I løpet av torsdag vil Telenor innføre passord til tjenesten, for å hindre at andre får tilgang til opplysningene.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.