«Alle» vil ha pekeskjerm

Og Nokia er en god nummer to.

55 prosent av alle som kjøpte smartmobil i fjerde kvartal i fjor, valgte en modell med berøringsskjerm. Det har analyseselskapet Canalys beregnet. Sammenlignet med samme kvartal i 2008, har leveransene av mobiler med berøringsskjerm vokst med 138 prosent. Dette i et marked hvor den generelle veksten i perioden var på 48 prosent.

I fjerde kvartal 2009 ble det ifølge Canalys solgt 30 millioner smartmobiler med berøringsskjerm, mens antallet for hele 2009 var drøyt 75 millioner. Det totale smartmobilsalget i 2009 var på 166 millioner, noe som er ny rekord.

- Ser vi på hele 2009, er det ingen overraskelse å se Apple på toppen av tabellen over de ledende leverandørene av smartmobiler med berøringsskjerm, sier Tim Shepherd, analytiker i Canalys, i en pressemelding.

- Men Nokia har en svært god andreplass og opplever en voldsom vekst takket være modeller som Nokia 5800 og N97. Nokia var faktisk den ledende leverandøren av smartmobiler med berøringsskjerm i det siste kvartalet i fjor, forteller Shepherd. Nokia økte i fjor salget av denne typen smartmobiler med over 4000 prosent, men hadde lite fokus på dette markedet i 2008.

Salget av smartmobiler med berøringsskjerm i 2008 og 2009
Salget av smartmobiler med berøringsskjerm i 2008 og 2009 Bilde: Canalys

I en spørreundersøkelse blant 4000 forbrukere på slutten av fjoråret, svarte 60 prosent at de vil ha berøringsskjerm på sin neste mobil. Riktignok var det enkelte eksisterende brukere av slike mobiler som vil gå tilbake til en mer ordinær mobil ved neste anledning, men Canalys mener at den generelle overgangen til berøringsskjerm vil fortsette også i 2010.

Ifølge Canalys forble Symbian det mest brukte smartmobil-operativsystemet i 2009. Selv om andelen synker raskt til fordel for RIM, iPhone og Android, økte salget av Symbian-mobiler i fjor.

Smartmobilsalget i 2008 og 2009
Smartmobilsalget i 2008 og 2009 Bilde: Canalys

Analyseselskapet mener at lojale kunder er viktig for leverandørenes suksess på lang sikt. En stor installert base med brukere som kjenner plattformen vil gjøre den attraktiv for blant annet applikasjonsutviklere. Canalys mener at det er kundene til Apple, Nokia og RIM som mest sannsynlig vil være lojale mot sin nåværende mobilleverandør.

I fjerde kvartal i fjor ble det også satt flere andre rekorder. Andelen solgte smartmobiler med WLAN-støtte har vokst til 84 prosent, mens andelen med GPS-mottaker var på rekordhøye 83 prosent. 43 prosent smartmobilene hadde dessuten integrert tastatur.

    Les også:

Til toppen