Netcom er fortsatt utsolgt i perioder, men nå fylles lagrene opp fortløpende.

«Alle» vil ha utsolgt iPhone

Mobilsurfingen tar av og abonnementene traff godt, hevder Øyvind Vederhus i Netcom.

Takket være en internasjonal avtale som Netcoms moderselskap TeliaSonera inngikk med Apple, så har Netcom vært en eksklusiv leverandør av iPhone.

Sjeldent, eller kanskje aldri, har en mobiltelefon fått så mye oppmerksomhet som denne mobilen. Noen mener den er dårligere enn andre konkurrerende mobiler fordi den har færre funksjoner, og fordi den låser kundene til Apple og deres løsninger. Andre mener det er den første såkalte smartphone som fungerer slik den skal.

Fortsatt utsolgt i perioder

Uansett var etterspørselen enorm, og den har ikke gått over. Når digi.no sjekker innom Netcom's hjemmesider i dag, så er den fortsatt utsolgt.

I perioden etter lanseringen i sommer så lovte Netcom å legge ut nye mobiler for salg hver onsdag. Det har de gått bort fra nå.

- De første fire ukene forsvant alt umiddelbart. - De første fire ukene forsvant alt umiddelbart. Nå er det større flyt og ikke så dagsavhengig lengre, sier Øyvind Vederhus, kommunikasjonsdirektør i Netcom til digi.no.

Han forteller at de fortløpende legger ut nye mobiler til salgs etterhvert som de får de inn. Han kan ikke oppgi hvor mange iPhone som har blitt solgt i Norge, men sier at det dreier seg om flere tusen.

Med tanke på at det var litt over 10.000 brukere totalt av den første generasjonen iPhone som var registrert i Telenor og Netcoms telenett, så kan det kanskje tyde på at det dreier seg om ett ensifret antall tusen mobiler, eller like over 10.000.

Salget skal ha fordelt seg nogenlunde jevnt mellom Netcoms nettbutikk og de utvalgte butikkene som er spredd rundt i landet.

Mobil websurfing

I USA har iPhone gitt mobil websurfing et betydelig løft, og det har vært knyttet stor spenning til hvordan dette ville gå i Norge.

- Databruken er betydelig høyere på iPhone enn andre terminaler, sier Vederhus.

Netcom la derfor opprinnelig opp til tre forskjellige abonnementer med forskjellig mengde datasurfing inkludert. Ifølge Netcom skal disse abonnementene ha truffet bra, og det skal ikke være mange som har overgått de inkluderte megabytene.

- De ekstreme brukerne har valgt iConnect, sier Vederhus.

Det er et abonnement med fri bruk, men uten inkluderte ringeminutter eller SMS-meldinger. Abonnementet ble tilbudt etter massiv kritikk fra potensielle kunder som så frem til å surfe mye på iPhone.

- I snitt den første måneden så lastet iPhone-brukerne ned 99 megabyte. Sammenlignet mot N95, så er det tre ganger mer, sier Vederhus.

Det er tilfelle selv om Nokia N95 er en av de mest avanserte og mest populære mobilene.

- Det forteller oss noe om dataveksten fremover, og det forteller oss at vi heldigvis traff med abonnementene - Det forteller oss noe om dataveksten fremover, og det forteller oss at vi heldigvis traff med abonnementene, sier Vederhus.

Sammenlignet med andre mobiler med surfemuligheter er forskjellen enda større.

- iPhone bruker 30 ganger mer dataoverføring i måneden, sier Vederhus.

Forskjellen går ikke bare på antall nedlastede megabyte. iPhone-brukere bruker også mer tid på nettet.

Vederhus forteller at en gjennomsnittlig surfesesjon med Nokia N95 varer 12 minutter, mens at iPhone-brukerne i snitt er på nettet i hele 22 minutter av gangen.

Bedriftskunder kan få kjøpe iPhone

Da iPhone ble lansert i Norge, valgte Netcom å prioritere privatkunder fordi de viste at det ville kunne bli vanskelig å levere iPhone til alle ettersom den ble lansert samtidig i 22 land. Bedriftskunder har derfor måtte smørt seg med tålmodighet.

På sin blogg forteller Martin Bekkelund at han har fått bestille iPhone til alle som jobber på Friprog-senteret:

Jeg sendte NetCom en e-post med forespørsel om når iPhone ville bli tilgjengelig med NetComs bedriftsløsninger. I forrige uke ble jeg oppringt av en selger som fortalte at de selger iPhone til bedrifter, men at de ikke ønsker å annonsere det på sine nettsider. Man kan jo bare spekulere i hvorfor.

Nå har jeg uansett fått et skriftlig tilbud fra NetCom på fire stykk iPhone, tilhørende abonnement og NetCom Trådløs Bedrift.

At til og med det norske Friprog-senteret, som er opprettet for å fremme fri programvare velger å standardisere på proprietære iPhone, viser hvor etterlenget denne mobilen er.

- Vi har ikke lagt å gjøre det ennå. Vi har hentet priser og vurderer det. Hvis vi gjør det så er det av funksjonelle begrunnelser. Vi trenger en mobil som spiller sømløst med vår gruppevareløsning og CRM-system, sier Martin Bekkelund, utviklingsleder for privat sektor i Friprogsenteret.

Han forteller at de også har vurdert friprog-alternativet OpenMoko, men at det av praktiske

årsaker ikke er et alternativ i dag.

- Det vi har gjort samtidig er at vi har sjekket priser på OpenMoko. Den er vanskelig å få tak i, men det er helt sikkert at vi kommer til å gå for den når den blir tilgjengelig, sier Bekkelund.

På spørsmål fra digi.no forteller Vederhus i Netcom at det ikke er noen endring i Netcoms holdning til bedriftskunder. Rett før lanseringen tidligere i sommer, sa han at de til å begynne med bare vil selge iPhone til utvalgte eksisterende bedriftskunder.

I følge informasjon på Netcoms hjemmeside, så kan alle interesserte bedriftskunder melde sin interesse og så vil de bli kontaktet når det blir klart. Hvorvidt Netcom da prioriterer store eller små kunder er uklart.

    Les også:

Til toppen