Alle vil vite hva du har kjøpt

Butikkene vil forenkle sin hverdag og snart merke alle varer med ørsmå "køfri"-brikker (bildet). Men planene åpner for spionasje, innrømmer IBM.

Varehandelen og transportbransjen står foran en revolusjon. Med små radiobrikker skal man merke og følge alle typer varer. Antenner i hyllene og ved utgangen skal gi butikken behov om varepåfylling, lagerpåfylling, tyveri og automatisk betaling.

Dette skal redusere kostnadene og øke kvaliteten i varehandelen dramatisk. For de ørsmå RFID-brikkene har en unik indentifikasjonskode. Noen av brikkene har sender og gir fra seg en kode, mens andre må "spørres" over en kortere avstand. Bildet til høyre viser en brikke limt inn på baksiden av et vaskemerke til et klesplagg. De store kretsbanene er antennen.

"Svaret" brikkene sender ut er en identifikasjonskode, men hvordan klarer man å matche kode og vare?

    Les også:

For å løse dette og andre utfordringer med disse radio-brikkene, har IT-bransjen og en de store butikkjedene samlet seg i Auto ID Center. Her er over 100 bedrifter og universiteter som MIT, med.

Senteret arbeider nå med å dele ut unike koder til hver leverandør. Den siste generasjonens koder er 128 bit lange og skal la hver leverandør merke alle versjoner av en vare med en unik kode. Hennes & Maurits skal få vite at en kunde ikke bare har plukket opp en genser, men at det er deres halvlange sommergenser, blå versjon og størrelse medium. For 128 bit gir et antall muligheter som krever potensregning – tallet blir 3,4 med 37 nuller bak.

Hvilke nummer som står på hvilke varer skal lagres i en sentral, global database. Dermed slipper en norsk kleskjede å skape koblinger mellom varer og AutoID-nummer – de skal kunne slå dem opp ved å skanne ID-brikkene, forteller Georg Brauckmann-Berger, IBMs RFID-ansvarlige i Europa til digi.no.

Planene om en sentral database skaper både muligheter for store besparelser, men også noen mindre hyggelige overvåkningsmuligheter. For når du går inn i en butikk om noen år, vil RFID-antenne (utformet som dagens tyveri-porter) avlese alle brikker i klær, utstyr og andre varer du bringer med deg.

Ved å slå opp ID-numrene som fanges opp, vil butikken finne ut mye om dine kjøpe- og brukervaner. Spørsmålet er om og hvordan butikker og andre har lov til å bruke denne informasjonen, for det finnes mange muligheter. Brauckmann-Berger nevner for eksempel at en butikk vil kunne oppdage at du har med deg varer fra nettopp denne butikken og presentere relevante tilbud på en LCD-skjerm.

Nå har bransjen tenkt på overvåkningsmulighetene.

- Det er planlagt et system for begrensinger av oppslag og hvem som får lov til å slå opp hvilke varer, forteller IBMs RFID-ansvarlige til digi.no.

Men han antyder at det er vanskelig å skape et vanntett system. Med sin bakgrunn i et land der man raskt trekker frem advokater, har IBM forsøkt å sikre seg mot fremtidige søksmål fra enkeltpersoner som mener seg overvåket.

- Vi anbefaller butikkjeder å installerer utstyr som ”steker” RFID-brikkene når de forlater butikken. Bare på denne måten kan butikken være sikker at verne sine kunder og seg selv mot urettmessig bruk, sier Brauckmann-Berger til digi.no.

Les mer om Auto-ID Center på organisasjonens hjemmeside.

Til toppen