Aller-gruppen kjøper digi.no

Norsk Aller har i dag inngått en avtale om å kjøpe Katalysator Media, selskapet bak digi.no, DinSide, Propaganda og iMarkedet.

Høsten 2002 ble det første digitale mediehuset i Norden dannet. Det ble hetende Katalysator Media og er en sammenslutning mellom forbrukernettstedet DinSide og næringslivstjenestene iMarkedet, digi.no og Propaganda, som du nå leser.

I etterkant er også rubrikktjenesten Rubrikksiden opprettet som endel av porteføljen.

De største eierne som nå selger, er Telenor Venture, Katalysator AS (Møller-gruppen), The Growth Factory Fund og Bernhard Steen. Sistnevnte er også daglig leder/konsernsjef i selskapet.

- For oss er dette en meget spennende satsing som også viser at vi i fremtiden skal satse på innhold på en bredere basis. Vi har mye god kunnskap i selskapet fra før. Nå blir kunnskapen og styrken både mot lesere og annonsører enda bedre, sier administrerende direktør Ole Sæther i Norsk Aller i en pressemelding.

Han vil ikke røpe hvor mye Norsk Aller har betalt for virksomheten.

- Vi føler at vi har fått Katalysator til markedspris. Om markedprisen er høy eller lav får fremtiden vise, men noe billigsalg har det ikke vært. Det kan godt være at budrundene har dratt opp prisen, sier han.

Samtalene mellom Katalysator Media og Norsk Aller startet i fjor. Underveis skal det ha vært budrunder og flere som har vært interessert i det digitale medieselskapet, inkludert Aftenposten og Norges Handels og Sjøfartstidende (NHST).

Selve overtagelsen av selskapet skjer 1. september.

- Vi mener vi har fått til en god avtale. Katalysator Media inkluderer både massekommunikasjon i form av DinSides forbrukerjournalistikk samt nisjer som digi.no, iMarkedet og Propaganda. Dette er sterke merkevarer innen norske medier. Som eier skal vi utvikle disse til å bli enda sterkere, sier Sæther.

Ville kjøpe Nettavisen

Aller har tradisjonelt vært konservative med å investere i digitale virksomheter.

- Årsaken til at vi tradisjonelt sett ikke har investert så mye i nettvirksomheter, er at vi har hatt vanskelig for å identifisere innntektsstrømmene. Skiftet er skjedd hos oss de siste 12 månedene, sier Sæther som røper at de også holdt på å kjøpe Nettavisen mot tampen av 2002.

- Vi var jo en av byderne på Nettavisen, men det kjøpet ble stoppet i styret. De trodde ikke nok på tallene, forteller han. I stedet var det TV 2 som stakk av med Nettavisen for 25 millioner kroner.

Integrasjon

- Det vi nå ser for oss, er en integrasjon mot forlagssiden vår. Vi har også satsinger på digitale siden med Nordic Web Radio og Aller Digitale Media (tidligere mobilselskapet My Lucky World - red.anm.) Nå skal vi sette i gang strategiarbeid internt i alle bedriftene, forteller han.

Katalysator Media blir et søsterselskap til både Nordic Web Radio, Aller Digitale Media, Se og Hør Forlaget og Allers Familie-Journalen.

- Lykke til!

– Vi tror dette er den beste løsningen både for de ansatte og nåværende eiere. Vi ønsker Aller og de ansatte lykke til videre , sier styreleder Jon Pran i Katalysator Media i meldingen. Han representerer den største eieren, Katalysator.

- Vi mener at vi har fått en meget sterk og seriøs eier – og vi er svært tilfredse med den nye situasjonen. Vi har en helhet av nettsteder som Norsk Aller har stor tro på. Nå skal vi vise at vi kan bli enda større og bedre, sier administrerende direktør Bernhard Steen i Katalysator Media som også har vært en av selgerne.

- Norsk Aller har et stødig og godt grunnfjell. Nå vil selskapet også satse på internett i langt større grad enn før. Vi tror også at Katalysator kan tilføre Allers Familie-Journal og Se og Hør Forlaget mye – og omvendt. Et meget spennende mediesamarbeid og eierskap, mener Steen.

- De ansatte i Katalysator Media, som var sterkt rådgivende i prosessen, er naturligvis også svært fornøyd med at det er Aller som kjøper oss. Aller har en tradisjon for å være langsiktige samt gjøre ting usedvanlig skikkelig når de først satser, og da er det svært spennende å få være en del av deres verden, sier Steen.

Til toppen