Fra tidligere å være en klassisk startside, er SOLs nye strategi å være en nyhetsaggregator, som samler de viktigste nyhetene for brukerne. (Bilde: Sol.no)

Aller kjøper hele SOL

Forsterker den digitale satsingen.

Aller Media kunngjorde i dag at selskapet har kjøpt opp resten av Scandinavian Online AS (SOL), som står bak portalen sol.no. Aller eide fra før 49,9 prosent av selskapet, mens Eniro har eid resten. Kjøpet inkluderer også søketjenesten Kvasir, som SOL kjøpte av Eniro i fjor.

– Eniro har som en aktiv eier vært med på utviklingen av SOL, som nå står godt rustet for videre vekst. Vi øker nå vårt fokus på kjernevirksomheten som er digitalt lokalt søk, og ser at SOL fremover vil ha et større potensiale med Aller som heleier, sier Pierre Mårtensson, administrerende direktør i Eniro Norge, i en pressemelding.

SOL vil inngå i Berner Media, som Aller kjøpte i fjor, og bli et heleid søsterselskap til DB Medialab AS, som er Dagbladets digitale selskap. Selskapet skal ha Stephan Granhaug administrerende direktør.

Den samlede, digitale omsetningen i Aller-konsernet skal dermed være på mer enn 300 millioner kroner i året.

Tore Stangebye
Tore Stangebye

– Med dette kjøpet tar vi et nytt steg mot vårt langsiktige mål om å gjøre Berner Media til et av de aller sterkeste og mest spennende digitale enheter i Norge, sier administrerende direktør Tore Stangebye i Berner Media.

Sol.no ble lansert på midten av 1990 og er fortsatt startsiden til mange nettleserbrukere. Nettstedet besøkes av omtrent 1,4 millioner unike brukere i uken. I 2013 omsatte SOL for 65,8 millioner kroner, noe som ga et driftsresultat (EBITDA) på 11,8 millioner kroner.

Vi gjør oppmerksom på at Aller Media eier DB Medialab, som igjen eier digi.no.

Til toppen