Aller vil kutte i Metropol

- Vi ønsker å ha en lavere kostnadsbase i Metropol enn dagens, sier administrerende direktør Ole Sæther i Norsk Aller til digi.no.

Fredag ettermiddag kom den endelige bekreftelsen på at det er Norsk Aller som er det mest aktuelle medieselskapet til å overta kriserammede Metropol.

I dag fikk administrerende direktør Ole Sæther klarsignal fra styret til å kjøpe opp TV-kanalen med hud og hår.

Men det er ikke første gang Norsk Aller har snust på TV-kanaler. Sammen med Telenor, Orkla og A-pressen var det i ferd med å bli en overtagelse av TVNorge. Men da A-pressen skiftet side til Schibsted og TV 2, trakk Aller seg ut av TV-konstellasjonene.

- Vi har gått med fjernsynsambisjoner en stund og har hele tiden fulgt med i dette markedet. Vi har vært interessert i lokal-TV og var i forhandlinger da Metropol ble startet. Den gangen mente vi at driftskonseptet som ble lagt frem, var for dyrt. I etterkant har jo det vist seg å være en riktig vurdering, sier Sæther.

Derfor er det en forutsetning for overtagelse av TV-kanalen at det kuttes i staben.

- Vi ønsker å legge driften på et lavere kostnadsnivå. Det ligger i kortene at det kan bli reduksjon i antall ansatte, i og med at det er et vesentlig kostnadselement, sier Sæther som opplyser at de nå kjører to parallelle løp: Først er det møte med styeformann Jon H. Pran og start i forhandlinger om overtagelse av 100 prosent av aksjene.

- Hvis de to første møtene virker lovende, så setter vi i gang med å se på konseptet og formatet som stasjonen skal drives etter, sier Aller-sjefen til digi.no.

Sæther innrømmer at Norsk Aller har ikke vært de mest vågale på digitalsiden når det gjelder å satse. Utenom ukebladsatsinger, er det radio som mediekonsernet har satset mest på. Både Radio 1 og Radio 2 Digital står Aller bak.

- Vi er pålagt av våre eier å se etter kontantstrømmer. Det har ikke vært mye kontantstrømmer innen digitale medier inntil nå, men vi mener å se at det ligger endel innen fremtidige digitale medier, sier Sæther og mener at mediekonsernet har lagt ned endel ressurser i å se i krystallkulen.

- Det vi stadig møter fra de vi snakker med, er at at det blir TV som vinner i det fremtidige digitale markedet. Platformen går inn i stua til folk og når NRK og TV 2 får etablert sin første multipleks på digital-TV, vil det være plass til en lokal-TV-aktør, sier han og mener at de kan se for seg endel krysspubliseringsmuligheter, båd i forhold til radio-virksomhet og innen den mobile verdenen.

Til toppen