Aller ville inn i Nettavisen

Aller-gruppen la inn bud på Nettavisen, men ble overbydd av en annen aktør.

Administrerende direktør Ole Sæther i Norsk Aller opplyser til digi.no at forlaget nylig la inn et bud på en aksjepost i Nettavisen. De fikk tommelen ned og fikk beskjed om at det var en annen aktør som bød høyere.

Han vil ikke si noe om hvor stort budet var eller hvor mange prosent av avisen det var snakk om.

- Dreier det seg om et volum som ville utgjøre rundt 20 prosent av aksjene i Nettavisen?

- Du er ikke helt på jordet, for å si det sånn, sier Sæther.

Sæther sier at de ikke ba over den andre aktøren, en aktør som Sæther ikke identifiserer. Etter det digi.no erfarer kan det dreie seg om Orkla. Det har ikke lykkes digi.no å få svar på spørsmålet hos Orkla Media fredag ettermiddag.

- Vi har ikke forfulgt saken videre, sier Sæther og mener dermed at Aller ikke har villet være med på noen auksjon når det
gjelder Nettavis-aksjer.

Norsk Aller har lenge vært kjent for å være svært avventende til investeringer og utvikling av egne produkter på nettet. Blant annet er ukebladsuksessen Se og Hør stadig ikke på nett i Norge.

Likevel sier Sæther at de har fulgt med på Nettavisen et par års tid.

- Vi legger inn bud nå fordi vi ser at det går an å tjene penger på enkelte objekter på Internett, sier han.

- Vi har fulgt med lenge og sett at de (Nettavisen - red.anm.) er flinke til å levere i forhold budsjett, sier han.

Sæther mener at denne nye runden dreier seg om en emisjon der Nettavisen ønsker å hente inn frisk kapital.

Administrerende direktør Knut Ivar Skeid kan bekrefte at han har vært i kontakt med Ole Sæther og Aller. Utover det har han ingen kommentarer til koplingen til Aller.

Skeid sier imidlertid som en generell kommentar at det er mange som har vist interesse for avisen, og at Nettavisen bør holde øye med kapitalsituasjonen også når det ikke er behov for det.

Sist lørdag ble det kjent at Dagbladet kjøpte 5.000 aksjer til en verdi av 260 kroner per aksje i Nettavisen. Dagens Næringsliv skrev at Dagbladet mente de 1,74 prosentene ikke var en strategisk investering i internettavisen.

Dagbladet og Nettavisen har også et samarbeid på nettet på rubrikkannonsesiden.

Til toppen