Allianse med Allianse

Computer Associates målsetning er å gi annenhver krone de omsetter til partnerne. Det er Allianse glad for når de nå skal begynne å selge Unicenter TNG for den amerikanske programvaregiganten.

- Allianse Informasjonssystemer er nok ikke det mest kjente selskapet i Norge, innrømte Alf Inge Johansen, markedssjef i Allianse.

Selskapet har likevel 340 ansatte og omsetter 415 millioner kroner. Allianse er fruktene av sammenslåingen av de tidligere kommunedatasentralene Rogalandsdata og Agderdata. Selskapet har en solid, rotfestet posisjon i de sørvestlige deler av landet, og nå skal de bane vei for Computer Associates driftssystem Unicenter TNG i "oljå" og blant de andre større og mindre aktørene på sørvestkysten.

- Vår oppfatning var egentlig at Unicenter var for dyrt, sa Johansen. - Men etter å ha gjort en benchmarking, fant vi at dette tross alt var det systemet som gir det beste pris/ytelsesforholdet.

Noe av pris/ytelsesforholdet kan ha blitt justert riktig vei av CAs markedsdirektør Henning Klemps løfter om at Allianse skal nyte godt av den filosofien som er i ferd med å gjennomsyre Computer Associates. Den kalles internt for "The Norwegian way"; i følge Klemp, og handler om en langt sterkere satsning på partnerskap, og en større verdiskapning for de som velger partnerskap med CA.

- CA alene [uten nyinnkjøpte Platinum] skal omsette for åtte milliarder dollar i år 2002, sier Klemp. - Fire milliarder av dem går rett i lomma på våre partnere.

Strategien er utformet med suksess av CAs norske ledelse, og har blitt et mønster for resten av selskapet. I Norge går allerede 35 prosent av verdiskapningen i CA gjennom partnere.

- Vi har bommet historisk med strategien om å selge våre produkter som hyllevare, sa Klemp. - Kundene har et ønske om å få en bestemt løsning opp å stå på et bestemt tidspunkt, og spørsmålet de stiller oss er om vi kan levere denne løsningen.

Til toppen