En ny allianse skal sikre bedre støtte for Android-enheter i kjøretøyer fra flere bilprodusenter. (Bilde: Open Automotive Alliance)

Allianse skal bringe Android til bilen

Fire bilprodusenter er allerede med.

Da operativsystemet Android ble avduket i slutten av 2007, var systemet tilsynelatende kun ment for smartmobiler. Selv på nettbrett kom det sent og litt halvhjertet. Android 3.0 ble ansett som en nødløsning.

Men på siden av dette har det fortsatt relativt åpne systemet funnet veien til en rekke andre enheter, mest på initiativ fra leverandørene selv, selv om det har vært noen unntak.

I går ble det klart at Android nå skal brukes i ytterligere to nye produktklasser. Som nevnt i denne saken, kommer Philips senere i år med markedets første, Android-baserte Smart TV-er. En større nyhet er et potensielt omfattende samarbeid om bruk av Android i biler.

Patrick Brady, direktør for Android-teknologiutvikling hos Google, publiserte i går i et blogginnlegg at selv om millioner av mennesker tar med seg sine Android-baserte telefoner og nettbrett inn i bilene sine, så handler det ikke om et opplevelse som er optimalisert for kjøring.

– Ville det ikke være flott dersom du kan ta med deg favorittappene og -musikken, samt å bruke dem trygt med bilens innebygde kontroller og dashbord-skjerm?, spør Brady.

Open Automotive Alliance

Innen utgangen av året vil dette bli mulig i biler fra enkelte leverandører. I går ble det nemlig også kjent at Google, sammen med Nvidia og bilprodusentene Audi, GM, Honda og Hyundai har dannet en ny allianse som bringe Android til bilen.

Interessant nok har flere av de samme selskapene tidligere inngått partnerskap med Apple om integrasjon av iOS-enheter i biler.

Den nye alliansen heter Open Automotive Alliance (OAA). Den skal sikre en felles plattform som skal lede til innovasjon, men også sørge for teknologi i bilene blir sikrere og mer intuitive å bruke.

– Å bli partner med Google og OAA om et økosystem som spenner på tvers av kjøretøyer og håndholdte, mobile enheter forlenger vårt oppdrag om å bringe kjøretøyer inn i våre eieres digitale liv, og deres digitale liv inn i deres kjøretøyer. Vi ser enorme muligheter ved å knytte Android-plattformen til tilkoblingsmulighetene med OnStar 4G LTE i framtidige kjøretøyer fra Chevrolet, Buick, GMC og Cadillac, sier Mary Chan, president for Global Connected Consumer-enheten til General Motors, i en pressemelding.

– Gjennom OAA vil våre kunder med Android-enheter snart kunne nyte den vedvarende brukeropplevelsen i deres Hyundai- og Kia-kjøretøyer, sier Woong-Chul Yang, visepresident for forskning og utvikling i Hyundai Motor Group.

– Bilen er den ultimate, mobile datamaskinen. Men innebygde superdatamaskin-brikker vil ikke de futuristiske bilene fra drømmene våre lenger være science fiction. OAA vil gjøre det mulig for bilindustrien å få disse fantastiske bilene raskere på markedet, mener Jen-Hsun Huang, toppsjef i Nvidia.

Sentralt i strategien til OAA er åpne standarder. Også andre selskaper innen bilteknologi inviteres til å delta. Nøyaktig når biler med Android-integrasjon vil komme på markedet, vil variere fra bilprodusent til bilprodusent. Men trolig vil de første komme mot slutten av 2014.

Tesla

Under et arrangement i München i høst sa Tesla-sjef Elon Musk at infotainment-systemet i Tesla Model S er basert på Linux og Qt. Selskapet vil trolig åpne opp dette for applikasjonsutviklere i løpet av 2014. Men Musk sa også at Tesla Motors vurderer å inkludere en Android-emulator i systemet, slik at det kan kjøre Android-applikasjoner. Et opptak av seansen kan sees nedenfor.

    Les også:

Til toppen