Alt for mange norske IT-nettbutikker

Komplett-sjef Eric Sandtrø spår flere fusjoner - for det er ekstremt mange IT-nettbutikker i lille Norge.

Komplett med Eric Sandtrø i spissen har vurdert fusjoner og oppkjøp, det røpet han i februar 2006 overfor digi.no. Samtidig påpekte han at det finnes alt for mange nettbutikker i det lille norske markedet.

Og siden har det blitt flere, ikke færre. Det finnes neppe noen som har noen komplett oversikt. Hardware.no har en liste på 150 butikker som selger IT-produkter, men denne er langt fra komplett - et søk på dinpris.no og et tilfeldig digitalkamera avslører en rekke nettbutikker som ikke står på hardware-listen.

Tallet ender derfor trolig på opp mot 200 nettbutikker som alle skal leve av å selge de samme varene til de samme de kanskje tre millioner voksne kundene i Norge. Det sier seg dermed selv at mange sliter med å leve godt. Og antallet lyver litt, for konkurransen er egentlig ikke så stor, det mener Komplett-sjef Eric Sandtrø.

    Les også:

På toppen ruver aktører som PSdata, Mamoz og Komplett og MPX som nå går sammen, men stikkprøver digi.no har gjort viser at det finnes aktører på listen som har under to millioner i omsetning i fjor. Dette er på linje med en liten kiosk.

- Det kommer flere oppkjøp, men det kommer også nye aktører inn fra utlandet, spår Sandtrø. Dette er ikke en moden bransje.

Og han understreker forklaringen på hvorfor det finnes så mange butikker i et så lite marked som det norske:

- Det er lett å starte opp på internett, for du trenger bare en nettside. De aller fleste butikkene har ikke noe eget lager. De er i praksis forskjellige fronter for de samme distributørene, for eksempel Itegra og SMG, og det er disse som sender ut varene til kundene.

På spørsmål fra digi.no om Komplett skal fortsette oppkjøpsjakten, ler Sandtrø og svarer at han tror Komplett har gjort sitt for i år.

Til toppen