Alt peker oppover hos EverCom

Til og med driftsmarginen er bedre enn i tredje kvartal i fjor.

Den norsk-svenske PC-leverandøren EverCom Network ASA la fram regnskapstallene sine for tredje kvartal 1998 onsdag ettermiddag. Konsernet har to selskaper i Norge, EverCom AS for salg gjennom forhandlere, og Tech Computers for direktesalg, hovedsakelig gjennom Internett.

I Sverige selges PC-er av merket Networks, utelukkende gjennom forhandlere. Daglig leder Christian Paulsen i EverCom AS beskriver EverCom som Norges sjuende mest populære PC-merke, etter Compaq, IBM, Cell, Cinet og Hewlett-Packard. Markedsandelen i fire prosent. I Sverige ligger Networks på ellevte plass, med en markedsandel på to prosent. Tech Computers kom inn i regnskapet 1. september i år, og bidraget derfra er forholdsvis beskjedent.

I forhold til tredje kvartal 1997 har driftsinntektene økt fra 110 millioner kroner til 163 millioner, resultat før skatt fra 5,1 millioner kroner til 8,9 millioner, og driftsmarginen fra 4,68 prosent til 5,25 prosent. Da resultatet for annen kvartal i år ble lagt fram, var det mye fokus på marginen på 3,03 prosent, ned fra 6,87 prosent i fjerde kvartal 1997 og 3,53 prosent i første kvartal i år.

Hittil i år kan omsetning og driftsresultat sammenliknes med hele 1997: 444 millioner kroner i omsetning på tre kvartaler i 1998 mot 457 millioner på hele 1997, og 18,5 millioner kroner i resultat mot 19,4 millioner.

EverCom ser følgelig fram til et fjerde kvartal minst på høyde med fjorårets (164 millioner kroner i omsetning, 11,3 millioner kroner i driftsresultat), og tar sikt på å ta plasser særlig på den norske rangeringen av PC-leverandører.

Det er knyttet særlig store forhåpninger til direktesalget gjennom Tech, der målet er å ta markedsandeler fra Dell. Paulsen er ikke bekymret for at EverCom skulle tape overfor Tech.

- Det er to ulike merker mot to ulike kundegrupper, forklarer han. - Direktesalget er rettet mot de som skal ha en PC inn i et eksisterende nettverk og besitter mye datakompetanse selv. Forhandlersalget gjelder de som trenger den merverdien en god forhandler representerer. Vi tror ikke disse markedene overlapper.

Til toppen