AltaVista-eier styrker annonsesalget på nettet

CMGI, eieren til søkeselskapet AltaVista, samler alle Internett-annonseselskapene i en sterk enhet, Engage. Selskapet inkluderer også Adsmart og Flycast.

CMGI er storaksjonær i det amerikanske søkeselskapet AltaVista. AltaVista skal børsnoteres og er i ferd med å bygge portaler over hele Europa. Samtidig har AltaVista et tett forretningsforhold til DoubleClick, annonsenettverket som nå utfordres av CMGIs stadige oppkjøp av internettannonseselskap.

DoubleClick har i lengre tid vært svært avhengige av kundeforholdet til AltaVista-nettverket, men er, ifølge egne uttalelser til digi.no i fjor høst, i ferd med å redusere dette avhengighetsforholdet betraktelig.

AltaVista-eier CMGI er da også på offensiven når det gjelder internettannonsering.

Selskapet kjøpte blant andre Flycast i september i fjor, et selskap som konsentrerer seg om direkte respons for å gi nettannonsørene mest mulig valuta for pengene. Flycast er i dag er inne på det nordiske markedet.

Flycast og Adsmart har hittil vært direkte underlagt morselskapet CMGI, men overføres nå til Engage Technologies i bytte for 32 millioner aksjer i Engage.

Sammen med tidligere oppkjøp som AdKnowledge og I/PRO vil de fem selskapene utgjøre en sterk konstellasjon når det gjelder å dekke kjeden for markedsføring og annonsering på Internett.

Det kan sammenlignes med DoubleClicks to store oppkjøp i fjor hvor de slukte programvarekonkurrenten NetGravity med sine lisensierte annonsestyringsverktøy og databaselskapet Abacus som besitter enorm kunnskap om kunderelasjoner.

Ifølge en pressemelding vil Engage sørge for profilmålretting gjennom sitt eget system "AudienceNet". Adsmart kartlegger demografiske og livsstilsvaner hos målgruppene, mens Flycast tar for seg DM-prinsippene og hvilken respons bannerannonsene faktisk gir. AdKnowledge gir informasjon om reklamekampanjer, mens I/PRO prøver å finne ut hvordan målgruppene oppfører seg når de først er kommet inn på nettstedene.

- Markedsføringsindustrien innen online-bransjen har sett at målgruppene stadig blir mer fragmenterte og teknologiene er svært ulike den fra de tidligste periodene på nettet. Fortsatt er det meste av internettannonseringen basert på de gamle TV- og print-modellene, mener Peter Chaplin som er viseadministrerende direktør for Engage internasjonale virksomhet.

- Weben er et for sterkt markedsføringsverktøy for at denne situasjonen kan fortsette, sier han i pressemeldingen.

John Federman, sjef i Adsmart, mener at CMGIs sammenslåinger gir dem et enormt fortrinn i korstoget som annonseselskapene bedriver.

Nå mener "alle" at de snart kan levere skikkelig en-til-en markedsføring hvor man kan skreddersydd annonseringen for både annonsører og kunder. Noe svært få, om noen, ennå har greid.

Til toppen