AltaVista gir ikke lenger de beste treffene

I fremtiden vil dine søk på AltaVista ikke gi de beste treffene først. Den kjente søkemotoren skal nå selge søkeord til bedrifter som ønsker å sko seg på dine søk.

Søkene på AltaVista, en av de mest populære søkemotorene på Internett, blir ikke helt til å stole på i fremtiden. Listen av treff du får opp vil ikke lengre rangeres etter relevans, men penger - penger leverandører har betalt for eie søkeord, skriver Wall Street Journal.

Dermed vil for eksempel en mindre kjent PC-leverandør kunne kjøpe seg ordet Linux og alltid dukke opp på toppen av listen over treff brukere får på søk etter informasjon om gratis-operativsystemet.

AltaVista er en populær tjeneste i Norge, blant annet fordi brukere av Sol/Kvasir benytter tjenesten når de søker utenfor Norge. I den ferske oversikten fra Norsk Gallup Institutt for første kvartal i år, ligger AltaVista.com på topp når det gjelder antall ukentlige brukere.

Over én halv million (553.000) nordmenn er på søken i løpet av én uke og i løpet av en dag er det 214.000 nordmenn som får opp søkesiden på dataskjermen sin.

AltaVista skal selge 500 nøkkelord, blant annet ordet computer til høystbydende. Søker du på "computer" eller noen av de andre 499 ordene vil du i fremtiden få opp en lenke til en leverandør på toppen.

AltaVista lover at denne betalte lenken på toppen av listen skal markeres spesielt slik at brukeren forstår at den er betalt, men hvordan og hvor synlig denne markeringen blir vil ikke søketjenesten fortelle.

- Betalte søkeord er et omstridt emne - her i Norge har vi i SOL så langt sagt nei, og vi har ingen umiddelbare planer om slike tjenester, sier Stig Waagbø, portalsjef i Sol i digi.no.

Waagbø forteller at SOL regner med at Kvasir-brukere ikke vil få betalte treff fordi de ikke bruker AltaVista direkte, men får presentert treffene gjennom Kvasir.Bare norske brukere rett til altavista.com vil de få det samme som amerikanske bruker, blant annet betalte treff, sier Waagbø til digi.no.

Skulle noe annet være tilfelle, forteller Waagbø at man vil vurdere samarbeidet med AltaVista.

- Vi har en kontinuerlig vurdering av hvem vi bruker som utenlandsk søkepartner og vi er ikke bundet til AltaVista, sier portalsjefen.

AltaVista skal ta i bruk det nye systemet allerede på mandag, men det er ikke kjent om hvor mange søkeord selskapet har solgt og til hvem. Det Compaq-eide selskapet er ikke den aller første søkemotoren som selger søkeord, men den først av de store, internasjonalt kjente søkemotorene. Fra før selger den mindre brukte søketjenesten goto.com søkeord.

- Vi skal sørge for at lenke som er betalt er relevante, sier Altavista-sjef Rod Schrock, til Wall Street Journal.

AltaVista forsøker dermed å svare nei på bekymringer om at for eksempel et porno-internettsted kan kjøpe ikke-relevant søkeord som "fotball" eller "flybillett" for å øke sin trafikk.

I fjor ble Amazon.com massivt kritisert da selskapet måtte innrømme at de koplet annonser for forlag og positive omtaler av forlagenes bøker sammen. Omtalene ble ikke merket spesielt og Amazon-gründer Jeff Bezos måtte etter hvert innrømme sin brød og justere bokomtalene.

AltaVistas planer for å selge søkeord er bare en av mange forskjellig taktikker de store Internett-stedene prøver for å øke sine inntekter. Til tross for enorm trafikk og skyhøye aksjekurser, tjener de fleste store Internett-steder minimalt med penger. Compaq har sagt at de ønsker å børsnotere AltaVista i løpet av året.

Til toppen