AltaVista, ikke Fast, er størst

AltaVista, favoritten til norske nettsurfere, har pusset opp og utvidet. I øyeblikket slår tjenesten norske Fast i antall søkbare sider.

Kampen om hvem som er den beste søkemotoren blir stadig hardere. For det er store muligheter til forbedringer. Inntil nylig klarte ikke de internasjonale søkemotorene å holde tritt med veksten i antall nettsider, noe som åpnet muligheter for sultne konkurrenter som norske Fast.

En undersøkelse gjennomført av NEC-forskere på Princeton-universitet i vår avslørte at selv den beste tjenesten bare lette igjennom 16 prosent av nettsidene. Dessuten er det avslørt at det er lett å lure søkemotorene med enkle triks. Dagens dårlige tjenester og astronomiske kursvurderinger har satt fart i konkurransen.
Les om hvor dårlige søkemotorene er:

De to analyseselskapene Search Engine Watch og Search Engine Showdown kåret nylig norske Fast til vinneren i hvilken tjeneste som hadde oversikt over flest sider, skriver Aftenposten i dag morges. På Fast alltheweb-tjeneste kan du nå søke i 200 av de trolig 800 millioner sidene som finnes på Internett i dag.

Men i løpet av natten må Fast se seg slått. Samarbeidspartnere til Scandinavia Online og dermed norske nettbrukers favoritt, AltaVista, lanserte i natt en stor oppgradering. Går du inn på AltaVista nå, vil du få presentert et kraftig redesign med flere nye tjenester.

Men den største nyheten ligger i kjernetjenesten - søkemotoren. I sin pressemelding skriver AltaVista at de har utvidet antallet sider du kan søke i til mer enn 275 millioner. Egentlig har selskapet hentet inn 350 millioner sider, men 75 millioner er luket ut som duplikater. Dermed hevder AltaVista at de - i øyeblikket hverfall - er den største søkemotoren.

AltaVista gir også en ferskhetsgaranti - ingen konkurrent skal ha ferskere lenker enn dem. I dag viser det seg at det tar lang tid før nye Internett-sider dukker opp hos søkemotorene. Men AltaVista sier ikke hvor ofte de lover å søke oppdatere lenkene sine. Fast sier på sin side at de oppdatere alt hver 14. dag.

Fast lover i Aftenposten at man med deres tjeneste skal kunne søke igjennom hele Internett innen sommeren til neste år. I løpet av november skal dessuten selskapet lansere et bedre grensesnitt.

- Vi har i dag vel 200 millioner lenker , men dette er bare et steg på veien, målet er å dekke hele Internett, sier Jon Markus Lervik, teknologidirektør i Fast.

Oppgraderingen av AltaVista kommer etter at Boston-selskapet CMGI kjøpte søketjenesten fra Compaq, som fikk den med seg da de kjøpte Digital i fjor. I tillegg til det store antallet Internett-sider AltaVista kan dekke, snur det nye sidedesignet AltaVista enda mer mot å bli en generell portal. I tillegg til shopping og nyheter, markedsfører AltaVista muligheten til å søke etter bilder, video og MP3-filer mer aktivt.

Til toppen