Altavista var nordmenns favoritt-søkemotor, både fordi tjenesten var svært tidlig ute og fordi selskapet samarbeidet med Scandinavia Online (SOL). Men da Altavista i fjor høst fortale SOL at de skulle lage en egen norsk side, sa SOL takk for seg og inngikk avtale med norske Fast i stedet.
Siden den gang har brukere som har tastet www.altavista.no bare fått opp en blank side. Men det skal det nå bli endring på.
- Innen jul skal den norske siden være i drift, forteller markedssjef i Altavista Norden, Anne-Marie Hovstadius, til digitoday.no. I dag har Altavista bare 10 nasjonale sider, men innen jul skal selskapet ha sider for 40 land, forteller hun.
Altavista planlegger ingen generell portal, men vil fokusere på en ren, brukervennlig søkemotor med reklame. Skal selskapet rekke sin tidsfrist, innrømmer Hovstadius at hun har det travelt. Bestemmelsen om kontor i Norge eller England er ikke tatt, og ingen er ansatt.