AltaVista med ny søketjeneste

Etter alt å dømme skal søkeportalen AltaVista lansere en ny søketjeneste- for den kresne. Planen er å gjenvinne posisjonen som den ledende søkesiden på Internett.

Ifølge den amerikanske nyhetstjenesten News.com skal AltaVista under navnet "Raging Search" lansere en helt ny søkemotor. Søketjenesten skal være basert på den samme teknologien som AltaVista har på sine søkesider i dag, men tjenesten vil få et annet design.

Blant annet vil ikke siden ha bannerannonser. Inntektene skal komme fra elektroniske forretninger som betaler for å ha en link på forsiden av tjenesten, melder News.com som hevder at den nye søkemotoren vil bli presentert på en pressekonferanse senere denne uken. AltaVista nekter å kommentere dette, eller noe annet rundt de nye planene.

Ifølge kildene til News.com er "Raging Search" et forsøk på å tiltrekke seg den litt mer sofistikerte brukeren av nettet. AltaVista var først ute med en komplett søkemotor, og har levd godt på det siden. Nå er planen å spise av markedet hvor blant annet Google har tatt en stor andel. Google baserer sine søk på å rangere den mest relevante henvisningen bygget på hvor populær denne er eller hvor mange som har lenket seg opp til denne henvisningen.

AltaVista ble kjøpt opp av det amerikanske venture-selskapet CMGI fra Compaq i fjor for den nette sum av 2,3 milliarder dollar, eller 18,4 milliarder norske kroner. Selskapet relanserte AltaVista i oktober med en heidundrende reklamekampanje hvor blant annet Pamela Anderson og sjakkmester Garry Kasparov skulle tiltrekke seg allmennheten som skulle på nett for å surfe.
Les om salget av AltaVista:
AltaVista solgt etter stor-oppgraderingKlar med bedre AltaVista
.......oooog derrr kom den: Portalenes portal :-D
AltaVista mislyktes imidlertid med denne strategien, og har måttet se seg forbigått av de andre store søkeportalene, særlig i USA hvor Yahoo! og AOL har store deler av søkerne.


I et intervju med digi.no fortalte den nordiske sjefen for AltaVista, Magnus Larsson, at de kommer til å rulle ut i Europa innen kort tid. I Norge har ikke selskapet fått fotfeste etter at selskapet ble droppet som søkepartner av SOL, til fordel for Fast- med sitt konsept All The Web.

Les om forrige gang AltaVista ble relansert :
AltaVista skal rulle ut i Europa
FASTa la Vista
Dumpa - men ikke deppa
Til toppen