AltaVista og Kvasir skal slåss om nett-Norge

Til nå har SOLs Kvasir vært enerådende som søkemotor på det norske nettet. Men nå skifter AltaVista ham, fra partner til konkurrent med bulldoser-ambisjoner.

SOL planlegger en større oppgradering av søketjenesten Kvasir, kanskje med Fast Search & Transfer. For snart får SOL konkurranse fra sin egen leverandør - AltaVista.

Søkemotorene er de mest brukte tjenestene på Internett. Ønsket om dominans er i ferd med å skyve noen av de mest sentrale aktørene i internasjonal og norsk Internett-bransje inn i en ny kamp. For hittil har norske SOL (Scandinavia Online) fått lov til å dominere det skandinaviske markedet ganske alene.

Nå er de gode SOL-dagene over.

For det er flere som sikler på de 80-85 millioner søkene Kvasir får i måneden. SOL ønsker å bevare sin dominerende posisjon, men bransjefolk digi.no har pratet med mener det koster relativt beskjedne 20-25 millioner kroner å bygge opp en Kvasir-konkurrent. Det blir langt billigere for AltaVista eller Lycos, som tidligere har varslet at det er på vei inn i Norge.
Les om de nordiske planene til Fast og Lycos:
SOL samarbeider i dag med amerikanske AltaVista på to måter - AltaVista leverer programvaren SOL bruker til sin skandinaviske søkemotor og leverer også søkene når du leter internasjonalt med Kvasir. Men dette samarbeidet er trolig over fordi AltaVista nå utfordrer SOL/Kvasir og oppretter egne Internett-tjenester i Norge og Sverige, forteller Dag Wigum, teknisk sjef hos SOL til digi.no.


Tidligere hadde AltaVista en egen svensk side, men denne ble lagt ned da nettstedet Passagen gikk inn i SOL.

- Altavista.se ble gjenåpnet for tre uker siden og Altavista.no er på vei, avslører Wigum til digi.no. Dermed blir Altavista både en konkurrent og leverandør, noe vi ikke kan leve med dersom vi ikke får klare forsikringen fra Altavista. Vi forhandler også med Altavista, men trenger å vite at vi forblir best på søk i Skandinavia.

SOL er heller ikke fornøyd med dagens Kvasir.

- Kvasir lar deg søke i 8-9 millioner Internett-sider, men vi vet at det finnes 15-16 millioner sider i Skandinavia. Dessuten gir den internasjonale versjonen av Altavista de samme søkeresultatene som vi gjør. Derfor har vi innledet forhandlinger med alle de store leverandørene av søketeknologi, inkludert norske Fast Search & Transfer, forteller Wigum til digi.no.

I tillegg til å la deg søke i flere dokumenter, ønsker SOL å øke relevansen på lenkene Kvasir gir.

Wigum mener det har dukket opp flere teknologier som rydder vekk mye av de uinteressante lenke som dagens søkemotorer ofte presenterer.

- Vi forhandler blant annet med amerikanske Google og Directhit. Google har en teknikk som prioriterer internettsider som mange andre internettsider har lenker til, mens Directhit måler hvilke sider andre brukere går til, og prioriterer dem, forklarer han.

I tillegg forhandler SOL med Looksmart, Northern Lights og Inktomi (som leverer søkene til blant annet Yahoo!). De forskjellige konkurrentene er trolig villig til å strekke seg langt, for SOL er i følge Wigum den største europeiske kunden. Hvor mye SOL betaler Altavista i året er ukjent.

- Vi vil lansere en ny og bedre søketjeneste, uansett hvilken leverandør vi velger, i løpet av første kvartal, lover Wigum. I tillegg til vanlige søk, vurderer vi å opprette emner du kan begrense søkene dine til - for eksempel bilstoff eller MP3-filer slik Lycos/Fast gjør i dag.

Slike katalogsøk tilbyr blant annet den amerikanske tjenesten Looksmart i dag.

Til toppen