AltaVista på egne bein

Compaq vil skille ut AltaVista som børsnotert selskap og kanskje selge seg ned med inntil 50 prosent. Det kan gi opptil en milliard dollar i likvider.

Espen Brodin, administrerende direktør i det norske søkemotorselskapet Fast Search & Transfer, følger naturlig nok nøye med i utviklingen av sine amerikanske konkurrenter.

- Det jeg har sett av verdianslag for AltaVista, varierer fra mellom 600 og 680 millioner dollar til rundt to milliarder dollar, sier han. - Prisingen av Internett-selskaper gjenspeiler kamp om merkenavn og nye distribusjonskanaler. Ingen vet hvor dette ender.

Brodin peker på at @Home betaler dobbelt så mye for Excite i forhold til det som var selskapets børsverdi.

- Det som er merkelig er at ikke flere aktører fra Europa har begynt å kjempe om kanalene. Unntaket er Bertelsmann som har en andel i America Online og en avtale med Lycos.

Utskillelsen av AltaVista kommer etter en lang prosess innad i både Digital der teknologien stammer fra, og Compaq som overtok Digital i fjor. Digital kunngjorde i august 1996 at AltaVista skulle skilles ut som eget selskap, men trakk beslutningen kort etter, da selskapets ledelse la om taktikken med tanke på å gjøre Digital så tiltrekkende som mulig på oppkjøpsmarkedet. I 1998 skal Compaq ha avslått flere tilbud om kjøp av AltaVista.

- AltaVista var et utstillingsvindu for Digital, sier Brodin, og viser til at det opprinnelige formålet med søketjenesten var å demonstrere overlegenheten til Digitals flerprosesserende maskinplattform, basert på selskapets Alpha-prosessorer. Inktomis konkurrerende søkemotor kjøres på langt rimeligere Sun-maskiner, mens søkemotoren til Fast går enda et hakk ned til Intels verden, og skjærer maskinkostnadene til en åttendedel av Inktomi, for tilsvarende ytelse.

AltaVista er i dag tre ting: en søkemotor, en søketjeneste og en Internett-portal. I forbindelse med utskillelsen til eget selskap får avdelingen en ny ledelse. I forrige uke kjøpte AltaVista e-handelstedet Shopping.com for 220 millioner dollar og fornyet sin avtale med DoubleClick som skal fortsette å ta seg av annonseringen på nettstedet. Denne uka ble det avdekket en avtale mellom Microsoft og AltaVista, der Microsoft Network (MSN) erstatter Inktomis søkemotor med AltaVistas, mot at nettstedet AltaVista nytter MSN-tjenester som Hotmail. Inktomis aksjekurs falt med 12 prosent da dette ble kjent, selv om MSN-avtalen bare utgjør to til fem prosent av selskapets samlede omsetning.

Compaq håper at AltaVista skal bli blant de tre mest besøkte stedene på Internett. Fokus skal i første rekke rettes mot forbrukere. Siden vil det komme tjenester for små og mellomstore bedrifter. Det er ikke angitt noe tidspunkt for når Compaq skal selge seg ned i det nye selskapet.

I Compaq Norge fungerer Stein A. J. Møllerhaug som produktsjef for AltaVista. Han sier det er lite trolig at han og de to andre i Norge som arbeider med AltaVista, går over i den nye organisasjonen.

- 80 prosent av tiden min går til vanlig konsulentarbeid. De to andre har også andre bein å stå på, forsikrer han.

Til toppen