AltaVista på WEB-toppen

Den internasjonale søketjenesten AltaVista.com er for første gang blitt målt i Gallups WEB-topp-undersøkelse, og etablerer seg suverent på førsteplass med godt over en halv million ukentlige lesere. Det er oppsiktsvekkende at en amerikansk tjeneste kommer på førsteplass blant norske lesere.

Samlet sett går nettstedene en prosent tilbake, men de største norske nettavisene VG, Nettavisen, Dagbladet og Aftenposten går frem på Gallups siste WEB-topp-undersøkelse.

Normalt baseres tallene på 3000 intervju, men de to første ukene i desember ble bare 1422 personer intervjuet. Det er lite utvalg, og på grunn av dette publiseres ikke daglige lesertall for nettstedene. Dette varierer mer enn ukentlige lesertall, og flere av de mindre nettstedene får uforholdsmessig stor sjanse for å bli rapportert med ingen lesere, melder Norsk Gallup.

SOL, Yahoo, Aftenposten, NRK.no og TV2.no setter ny rekord. TV2.no øker mest relativt sett, mens SOL øker mest i antall tusen brukere.

Web-toppen for desember inneholder tre nye nettsteder: NettGuiden.no, NettMagasinet.no og AltaVista.com.

Annonseselskapet DoubleClick selger eksklusivt for AltaVista.com over hele verden, og det norske kontoret selger naturlig nok mest mot det norske markedet. AltaVista.com går rett til topps med sine 576.000 ukentlige brukere. Salgssjef i DoubleClick Norge, Jan Arne Fjørtoft, sier til digi.no at det daglig foretas over 20 millioner søk på AltaVista.com på verdensbasis.

Og det viser seg også at nordmenn foretrekker å bruke AltaVista når de søker på nettet. - Vi har vært klar over at tallene har vært så høye, og har nå fått det bekreftet gjennom uavhengig måling, sier Fjørtoft.

Norske annonsører synes fremdeles, ifølge Fjørtoft, at disse tallene er oppsiktsvekkende. Annonsørene tror ikke helt på at en utenlandsk søketjeneste får flere treff enn norske SOL.

- AltaVista er verdens kraftigste søkemotor, og det er tydelig at mange nordmenn - i likhet med resten av verden - har oppdaget dette, sier en fornøyd, men ikke overrasket Fjørtoft til digi.no. - Nettet er globalt, og nordmenn bruker mye tid på surfe utenfor landegrensene. Da er AltaVista en fin inngangsportal.

WEB-toppen 1998

Publikasjoner Ukentlige lesertall i november 1998 i tusen Ukentlige lesertall i desember 1998 i tusen
VG 347 361
Nettavisen 270 274
Dagbladet 252 270
Aftenposten 186 197
TV2.no 106 128
NRK.no 113 117
NettGuiden.no ikke målt 106
NettMagasinet.no ikke målt 69
DinSide.no 88 55
IT-avisen 69 47
digi.no 66 29

WEB-toppen 1998

Nettsteder Ukentlige lesertall i november 1998 i tusen Ukentlige lesertall i desember 1998 i tusen
AltaVista.com ikke målt 576
SOL 456 489
Yahoo 365 368
JobShop 80 44
Til toppen