AltaVista ruster opp mot Fast

Compaq skal til å selge søkemotoren AltaVista, men pynter først opp bruden kraftig for å få størst mulig medgift. Den nye AltaVista vil blant annet true satsingen til norske Fast.

Compaq har i dag avduket en kraftig opprustning av AltaVista, den mest brukte internasjonale søkemotoren i Norge. Søketjenesten har blitt utvidet kraftig og mer kommer senere, lover Compaq.

Datagigantens motiver er ikke vanskelig å tolke. Selskapet ligger i salgsforhandlinger og vil ha mest mulig for den svært populære tjenesten som de fikk med på kjøpet da de tilegnet seg Digital i fjor. (Se tidligere sak i høyre marg). Den beinharde kampen mellom søkemotorene handler om tosifrede milliardbeløp fordi tjenestene er de mest brukte på Internett.

Opprustningen av AltaVista åpenbarer seg både på skjermen og på søkeresultatene du skal få. Den viktigste nyheten er Microportal - en ny mini-internettklient som gir deg et vindu på skjermen med nyheter, aksjekurser, vær og sportsnyheter. Du skal også kunne søke rett i AltaVista fra vinduet. Men mikroleseren krever Microsoft Internet Explorer 4 eller 5 - Compaq sier ikke noe om micro referer til størrelsen på viduet eller maskinkravene programmet stiller.

AltaVista har også gjort store endringer i informasjonen du søker etter. Et stort problem på Internett er lenkeråte; at mange lenker er gamle og ikke fungerer. For å løse dette problemet lover AltaVista at i fremtiden skal ingen lenker være eldre enn 28 dager. Selskapet påpeker at dette er den første "fersk"-garantien fra noen søkemotor.

I tillegg lover AltaVista-sjef Rod Schrock at AltaVista skal bli den søketjenesten som lar deg lete i flest dokumenter. I dag har AltaVista 140 millioner søkbare dokumenter inne.

- I løpet av året skal AltaVista la deg lete i én milliard dokumenter, sier Schrock til avisen Boston Globe.

Også norske Fast har satt seg som mål å bli den som har flest søkbare dokumenter. Det norske selskapet forteller at analytikere anslår at det i dag finnes 600 millioner dokumenter på internett, mens de selv tror tallet er langt lavere. Hvordan AltaVista teller sier ikke Schrock noe om. Det norske selskapet arbeider både med å selge sin søketeknologi og tilby internett-steder å bruke deres tjeneste www.alltheweb.com.

AltaVista skal også konkurrere mot Lycos og Fast når det gjelder søk på MP3-musikk. AltaVista lar deg nå søke etter både bilder, video og musikk i forskjellige formater. Mens Fast har gitt seg etter påtrykk fra musikkbransjen og fjerner piratkopiert musikk, gir AltaVista deg lang rekke treff på et søk som "Rolling Stones" and MP3.

AltaVista lover også en rekke andre nye typer tjenester i løpet av året, men sier de har gitt opp kampen mot Yahoo!, den mest populære søke- og katalogtjenesten på internett. AltaVista har bare en tredjedel så mange besøkende som Yahoo! (10 mot 31 millioner), men sier de retter seg mot de mer avanserte brukerne.

I tillegg til de nye tjenestene, har AltaVista også laget tette koblinger mot UltraStore, en internett-butikk og auksjonstjeneste Compaq eier.

Ingen i ledelsen i Fast som kan uttale seg til pressen var tilgjengelig da digi.no ringte for en kommentar.

Til toppen