AltaVista utfordrer Google

AltaVista, den eldste av de store søkemotorene på nettet, forsøker å nå gamle høyder gjennom en omfattende oppgradering av tjenesten.

I et forsøk på å hente igjen ledende Google, har AltaVista gitt selskapets søketjeneste en omfattende oppgradering. Blant annet har selskapet gått gjennom fem milliarder sider for å eliminere dupliserte sider, døde lenker og spam.

I en pressemelding skriver AltaVista at de fokusere på at resultatene er relevante er viktigere for brukerne enn at indeksstørrelsen er størst mulig. Samtidig skriver selskapet at halvparten av de nedlastede søkeresultatene vil oppdateres daglig. Dette skal gi resultater som er mer oppdaterte.

Uerfarne brukere vil heretter få mer assistanse for å bygge opp forespørsler. Til nå har muligheten for å utføre avanserte og presise søk vært avhengig av at brukeren har kunnet boolsk logikk.

AltaVista har også kommet med en ny utgave av selskapets nyhetssøketjeneste. News 2.0, som den kalles, inneholder nå 4,6 millioner indekserte nyhetsartikler fra over 3000 kilder helt tilbake til 1997. Blant annet kan man nå begrense søkene til region og tema.

Også AltaVista indekserer nå innholdet i PDF-filer. Stadig flere legger ut informasjon i dette filformatet på Internett. og programvare for å lese filene finnes fritt tilgjengelig fra Adobe til en rekke plattformer.

AltaVista har også kommet med et produkt som kalles for Prisma. Dette er en tilleggstjeneste til de vanlige søkene og returnerer sammen med søkeresultatene en oversikt over ord, uttrykk, navn og konsepter som er nært knyttet til ordene det søkes etter.

Ifølge AltaVista skal dette hjelpe brukerne med å begrense søkene ved å avdekke parallelle emner og indikere de beste trinnene for å komme fram til målet. Som eksempel nevner selskapet at et søk etter ordet "Ferrari" vil gi brukeren et valg mellom to relaterte uttrykk som "Ferrari Cars", "Formula 1" og "Michael Schumacher".

Til toppen