Altfor mange fanges i spam-fella

Forbløffende mange nettbrukere har kjøpt produkter etter å ha mottatt søppelpost, viser ny undersøkelse.

Sikkerhetsselskapet Mashal hevder i en fersk undersøkelse at 29 prosent av respondentene har kjøpt produkter markedsført i spam, ellers kjent som søppelpost.

Selskapet har kommet frem til at 150 milliarder søppelmeldinger fyller opp verdens innbokser daglig. Det skal ifølge Marshal dreie seg om rundt 85 prosent av all e-post.

Sex-relaterte piller, programvare, porno og luksusvarer som klokker, smykker og klær skal være blant produktene som lokket flest til å dra frem plastkortet.

Kun 622 personer har deltatt i undersøkelsen, og det er derfor all grunn til å tvile på hvor representative disse funnene er.

Marshal trekker paralleller til en lignende undersøkelse utført av analyseselskapet Forrester Research fra 2004, der tyve prosent av 6000 respondenter innrømmet å ha kjøpt varer som følge av spam.

Velger man å tro disse undersøkelsene har altså utviklingen gått i retning av at flere lar seg påvirke av søppelreklamen.

Tallene gir riktignok ingen indikasjon på at de som lar seg friste har kjøpt spamvarer mer enn én gang.

Hele forretningsideen bak spam ligger i den lave kostnaden som spammerne har med å spre reklamen. Derfor er den vanligste oppfatningen at det holder med en svært liten andel brukere som biter på tilbudene, for likevel å kunne oppnå store gevinster.

Legger man tallene fra Marshal og Forrester til grunn opplever spammerne gode dager, og det kan være grunnen til at spam utgjør en stadig økende andel av den totale mengden e-post.

    Les også:

Til toppen