Altinn-feilen er funnet

Ikke forårsaket av kapasitetsproblemer.

Brønnøysundregistrene melder i ettermiddag at feilen som har ført til at mange brukere av Altinn ikke har fått brukt tjenesten i går og i dag, er nå funnet.

– Leverandørene våre har nå lokalisert feilen og den rettes umiddelbart. Feilen har ingenting med kapasitetsproblemer å gjøre, men skyldtes en feil i en underliggende teknisk modul som ble innført ved oppgradering av systemprogramvare i Altinn i begynnelsen av juni. Feilen slo til for fullt først mandag ettermiddag, sier fungerende avdelingsdirektør i Avdeling for nasjonal e-forvaltning og infrastruktur ved Brønnøysundregistrene, Håkon Olderbakk, i en pressemelding.

Brønnøysundregistrene ble først klar over feilen da det utover mandag ettermiddag og kveld begynte det å komme inn meldinger fra folk, som fikk en feilmelding etter å ha logget inn via ID-porten/MinID. De andre innloggingsmetodene skal ha fungert greit.

Den aktuelle oppgraderingen ble gjort for å tilpasse systemprogamvare i Altinn til ID-porten. Det presiseres at feilen lå i Altinn og ikke i ID-porten. En konfigurasjonsendring var nødvendig for å løse problemene.

Det oppgis ikke noe nøyaktig tidspunkt for når feilrettingen vil kunne merkes, men Brønnøysundregistrene anbefaler brukere som fortsatt får feilmelding utover ettermiddagen og kvelden, om å forsøke å slette informasjonskapslene (cookies) i nettleseren.

– Vi beklager at brukerne våre ble rammet av denne feilen, sier Olderbakk.

Altinn ble også rammet av store problemer da selvangivelsen for 2010 ble gjort tilgjengelig via tjenesten i mars i år. Den gang tålte ikke tjenesten den store pågangen. Dette ble forklart med at den nye Altinn II-løsningen ikke var godt nok optimalisert og trimmet.

    Les også:

Til toppen