Altinn tidde om sammenbrudd

Altinns økende popularitet ble nok satt tilbake et par hakk etter tabben i årets innspurt.

(obs! Etter at saken ble publisert har Digi.no mottatt henvendelse fra informasjonsansvarlig i Altinn Jørgen Ferkingstad, med ekstra opplysninger. Dette er lagt til nederst.)

I går var det siste frist for levering av elektronisk årsregnskap, et meget stresset tidspunkt for mange regnskapsførere. Det hjalp neppe på stressnivået at Altinn, systemet for elektronisk levering, knelte da trafikken begynte å tårne seg opp, melder Finansavisen.

Altinn er ellers i ferd med å bli populært blant norske bedrifter. I sommer gjennomførte analyseselskapet Perduco en spørreundersøkelse der tre av fire bedrifter svarte at det er enkelt å bruke Altinn, mot 58 prosent året før.

    Les også:

Jobben de gjorde i går, vil neppe skaffe Brønnøysundregistrene flere beundrere. Det er dem som administrerer Altinn.

På Altinns nettsider ble det nemlig ikke opplyst om at de hadde tekniske problemer, bare et banner om at fristen for levering av årsregnskap var utsatt til 2. september.

Dermed ble regnskapsførere sittende og slite, uten å vite hva som var galt. De som i går fortvilt forsøkte å få levert, blir neppe sjarmert av Brønnøysundregistrenes forklaring på at de ikke hadde tid til å opplyse om problemene.

– Vår prioritet nummer én har vært å løse problemet, ikke å legge ut informasjon om det. For øvrig må vi bare beklage at informasjonsflyten har vært for dårlig i dette tilfellet, sier informasjonsansvarlig Jørgen Ferkingstad i Altinn, til Finansavisen.

Norges Autoriserte Regnskapsførers Forening opplevde kraftig pågang av fortvilte regnskapsførere. Flere av dem lurte på om det var deres egen programvare det var noe galt med.

Problemene rammet leveringen av store vedlegg, noe som tidligere ikke har vært noe problem, opplyser Ferkingstad.

(følgende er lagt til klokken 12:20)

Ferkingstad reagerer på påstanden om at de ikke informerte om de tekniske problemene, men innrømmer at de kunne har reagert raskere.

- Allerede før lunsj (ca. kl. 10.50) i går la vi ut følgende melding øverst på alle sider, fra innloggingssiden og innover i skjemaportalen, med rød skrift: "Det er for tiden problemer med innsending fra fagsystem. Det jobbes med forbedringer", skriver han

Forsiden på Altinn fikk ikke denne meldingen, men han mener Altinn informerte der de når flest av brukerne. Forsiden fikk også etter hvert et toppbanner som informerte om utsettelse av fristen, og som en gang utpå ettermiddagen opplyste at det var snakk om tekniske problemer.

- Som det framgår av punktene over, stemmer det ikke at vi tidde om problemene i Altinn. Vår telefontjeneste "Altinn brukerservice" informerte de som ringte inn om problemene. Vi ser i ettertid at informasjonen og informasjonsflyten burde ha vært enda bedre, spesielt burde vi ha informert organisasjonene for regnskapsførere og revisorer straks vi ble klar over problemene, skriver Ferkingstad.

Til toppen