Igjen fikk brukere problemer med å logge seg inn på Altinn. Leverandørene jobber nå på spreng med å finne ut hvorfor. (Bilde: Per Ervland)

Altinn vet ikke hva som skjedde

Måtte rulle tilbake oppdatering.

Ustabiliteten i Altinn som denne uken – nok en gang får vi si – preget statens prestisjeprosjekt, kom ubeleilig nok ved fristen for innrapportering av arbeidsgiveravgift og forskuddstrekk.

Landets regnskapsførere opplevde å bli kastet ut av løsningen, og mener at tregheten i systemet er uakseptabel.

Ennå vet ikke Brønnøysundregistrene hva som er årsaken. Systemet skal være ekstremt godt skalert for å takle pågangen.

Vi venter fortsatt på analyse av det som skjedde, sier Jørgen Ferkingstad som er redaktør for Altinn.
Vi venter fortsatt på analyse av det som skjedde, sier Jørgen Ferkingstad som er redaktør for Altinn.

- Vi venter fortsatt på analyse av det som skjedde nå mandag og tirsdag. Noen oppdateringer som ble lagt inn i forkant er nå rullet tilbake. Leverandørene (som omfatter Accenture og Basefarm, journ.anm.) jobber på spreng med å finne ut av det, sier Altinns pressekontakt Jørgen Ferkingstad til digi.no.

Hvorvidt det var oppdateringens som skapte ustabiliteten er så langt ikke kjent.

Ferkingstad påpeker at ikke alle brukerne opplevde problemer. Innen tirsdag var det kommet inn over 100.000 skjema til terminoppgavene, som leveres annenhver måned.

For Altinn som bare i rene utviklingskostnader har kostet anslagsvis en halv milliard kroner, det dobbelte hvis vi tar med rubb og stubb av innkjøp, prosjektering og drift, må denne ukens innleveringsproblemer komme som enda en skuffelse.

Hele prosjektet er i en omdømmekrise etter de mange driftsutfordringene portalen har vært rammet av de siste årene.

Ikke desto mindre vet digi.no at man internt er svært stolte av løsningen, som er unik i verdenssammenheng. Få kan vise til en mer avansert elektronisk forvaltningsløsning med større gjennomslag. Andre land har valfartet til Norge for å ta Altinn nærmere i øyesyn.

    Les også:

Til toppen