Telefonproblemene som fredag rammet nødetatene i Oslo kunne fått alvorlige konsekvenser. (Foto: J. P. Fagerback/Wikimedia Commons)

– Alvorlig at nødnumre falt ut

Post- og teletilsynet vil følge opp hendelsen mot Telenor.

En feil i Telenors fastnett førte til at nødetatene i Oslo fredag morgen hadde store problemer med å motta nødsamtaler. Post- og teletilsynet varsler at det vil følge opp hendelsen.

– Det er klart det er alvorlig når nødnummer er vanskelige å nå. Vi avventer Telenors forklaring, og vi følge opp dette konkrete tilfellet, sier avdelingsdirektør Einar Lunde i Post- og teletilsynet til NTB.

Like etter klokken 3.30 natt til fredag varslet Oslo politidistrikt at de hadde store problemer med nødnumrene 02800 og 112. Telenor opplyser at det var en feil ved fasttelefoni-nettet i østlandsområdet som også rammet nødnumre.

– Da feilen oppsto, gjorde vi de nødvendige undersøkelsene og reparasjoner for å rette det opp, sier informasjonssjef Knut Sollid i Telenor til NTB.

Feilen oppsto 3.39, og Telenor fikk den første feilmeldingen klokken 4.30. Feilen ble rettet 7.15, og en knapp time senere var det var full kapasitet igjen.

Politiet i Oslo sier til NTB at de sannsynligvis ikke har gått glipp av noen alvorlige hendelser natt til fredag og fredag morgen.

Sammenbrudd til nødnumre skjedde sist i mars i år, da et strømbrudd i en telesentral førte til at folk på Sunnmøre ikke kunne ringe til nødnummer. I november 2012 var flere Telenor-kunder i Nordland uten mobildekning, fasttelefon og bredbånd i en natt, og i mai i fjor virket ikke nødnumrene på Svalbard. (©NTB)

    Les også:

Til toppen