Amatørene vinner kampen om oppmerksomhet

Amerikanske webpublikasjoner taper for hjemmesidene i kampen om nettbrukerne. Dette er budskapet i en ny brukerundersøkelse fra Media Metrix.

Undersøkelsen ble presentert under Folio-konferansen i New York tidligere denne uken.

Under en innledende tale til konferansen bemerket Steve Coffey fra Media Metrix at ingen av de ti best besøkte nettstedene på Internett tilhører tradisjonelle forleggere, skriver Media Daily. Om listen utvides til de tjue best besøkte nettstedene, kommer kun to publikasjoner med: Ziff Davis' ZDNet og Time Warners Pathfinder.

Av de tre best besøkte nettstedene på Internett, AOL, Yahoo og Netscape, er det bare Yahoo som ikke har fordel av å være forhåndsinnstilt som hjemmeside i nettleseren. Etter disse tre er GeoCities nettets best besøkte tjeneste. GeoCities har i dag vel en million medlemmer som benytter seg av tilbudet om gratis hjemmesider.

- Det handler ikke bare om innhold lenger. Det handler om å trekke til seg mennesker og gi dem det de ønsker, sa Coffey i en kommentar til at GeoCities når rundt 23 prosent av hjemmebrukermarkedet, et marked som beregnes til rundt 7 millioner mennesker.

Fordi hjemmesider i stor grad er selvorganisert med hjelp av verktøyer som webringer og lenkekjeder, har privatpersoner samlet tatt en stor del av trafikken på Internett.

-. Dataene forteller oss at trafikken finnes nede i stiene nedenfor de enorme firefelts motorveiene forleggere har skapt til store kostnader, sa Coffey.

Media Metrix har nylig utvidet sine brukerundersøkelser til også å omfatte forretningsbrukere. Brukere som kobler seg opp fra arbeidsplassen, bruker nettsteder for markedsføring, offentlig informasjon og reisetjenester i langt større utstrekning enn hjemmebrukerne, viser disse tallene.

Til toppen