Amazon.com får milliardkonkurrent

Bertelsmann har funnet en partner i Frankrike og satser på å lansere BooksOnline i oktober. Den tyske mediegiganten er villig til å svi av milliardbeløp for å sikre seg en ledende posisjon på boksalg over Internett.

Når verdens tredje største mediekonsern (etter Time Warner og Disney) med en årlig omsetning på 105 milliarder kroner setter inn ressursene, skjelver til og med online-suksessen Amazon.com en smule.

Bertelsmann AG, som blant annet har kapret 35 millioner globale medlemmer gjennom diverse bok- og musikk-klubber, har et nært samarbeid med America Online (AOL). Datterselskapet BookOnline Venture er lokalisert i New York og ledes av en amerikaner, Chip Austin. Han er en tidligere McKinsey-ansatt som de siste årene har sittet i ledelsen for salg hos online-leverandøren Prodigy.

I første omgang satser tyskerne på lansering i sitt hjemland, pluss Frankrike og USA. Reuters melder at den franske partneren er Havas Media Group og at man også er på jakt etter en partner i USA for å redusere startkostnadene. Endel av strategien er å alliere seg med en sterk merkevareaktør som kjenner de lokale forholdene.

Trass i målet om effektivisering, er det ikke småpenger Bertelsman akter å bruke: 775 millioner kroner i forbindelse med lanseringen i høst og 500 millioner tyske mark, dvs. rundt 2,23 milliarder norske kroner i den første femårsperioden.

Den totale kostnaden for oppstart av en onlinebokhandel i samme periode beregnes til det dobbelte, dvs. én milliard tyske mark eller nesten 4,5 milliarder kroner (etter dagens valutakurser). Det hevder medieselskapets finansdirektør Siegfrid Luther til Reuters.

Det kan imidlertid hende at én av de amerikanske aktørene vil glede seg over inntredenen på det amerikanske markedet. Signaler fra Bertelsmanns talsmenn har tydet på at man er på jakt etter en form for partnerskap med Amazon.com eller den hardeste konkurrenten, Barnes & Noble.

Til toppen