Amazon.com gambler på klessalg

Med klesmerker som Gap og Old Navy i porteføljen fortsetter Amazon prosjektet for å bli verdens største handlesenter.

I fjor omsatte e-handelsselskapet Amazon.com for 3,1 milliarder dollar (23,3 milliarder kroner etter dagens valutakurser). Og oppgangen fortsetter. På resultatpresentasjonen den 24. oktober i år, kunne selskapet legge frem en Internett-omsetning på 851 millioner dollar for tredje kvartal 2002, noe som er en økning på 33 prosent i forhold til samme periode i fjor.

Men selskapet tjener fortsatt ikke penger, selv om det har drevet online siden midten av 90-tallet.

Les saken her:


E-handelssenteret forsyner seg grådig av markedene for bøker, musikk, film og elektronisk utstyr, men selger også baby- og kjøkken-produkter, spill og leker.

Nå akter selskapet å slå seg opp i en ny kategori, nemlig klær. Et strategisk trekk, som var mer naturlig da selskap hadde utopiske ambisjoner i dotcom-dagene i 1999 og 2000, gjør at Amazon prøver å slå seg opp i et online-marked som av analyseselskapet Forrester Research er anslått til 4,2 milliarder dollar i 2001 og 5,2 milliarder dollar i år.


Ifølge Associated Press/Newsbytes inkluderer dette nettsalget også fottøy og tilbehør og er forventet å øke til 22,5 milliarder dollar om fem år.

AP mener at Amazon i en forretningsmodell med kjente klespartnere, vil være salgskanalen, mens de ulike butikkene står for lagervarene, pakkingen og distribusjonen av klærne. Selskapet vil få en provisjon av salget, men det er ukjent hvor stor denne vil være.

Klessalg har blitt ansett som en av de vanskeligere kategoriene å selge til onlinekunder, selv om flere selskap har kommet opp med innovative løsninger for å tilby kundene mer informasjon om klesplaggene. Flere selskap tilbyr tredimensjonale modeller hvor nettbrukerne kan 'prøve' klærne.

Andre aktører tilbyr zoom-muligheter som gjengir detaljer i hvert plagg, for dem som er spesielt interesserte. Informasjonen som AP formidler er foreløpig ikke bekreftet av Amazon selv.

Til toppen