RESULTATERFINANS

Amazon.com gambler på klessalg

Med klesmerker som Gap og Old Navy i porteføljen fortsetter Amazon prosjektet for å bli verdens største handlesenter.

31. okt. 2002 - 11:26
Amazon.com


Les saken her:


E-handelssenteret forsyner seg grådig av markedene for bøker, musikk, film og elektronisk utstyr, men selger også baby- og kjøkken-produkter, spill og leker.

Nå akter selskapet å slå seg opp i en ny kategori, nemlig klær. Et strategisk trekk, som var mer naturlig da selskap hadde utopiske ambisjoner i dotcom-dagene i 1999 og 2000, gjør at Amazon prøver å slå seg opp i et online-marked som av analyseselskapet Forrester Research er anslått til 4,2 milliarder dollar i 2001 og 5,2 milliarder dollar i år.


Ifølge Associated Press/Newsbytes inkluderer dette nettsalget også fottøy og tilbehør og er forventet å øke til 22,5 milliarder dollar om fem år.

AP mener at Amazon i en forretningsmodell med kjente klespartnere, vil være salgskanalen, mens de ulike butikkene står for lagervarene, pakkingen og distribusjonen av klærne. Selskapet vil få en provisjon av salget, men det er ukjent hvor stor denne vil være.

Klessalg har blitt ansett som en av de vanskeligere kategoriene å selge til onlinekunder, selv om flere selskap har kommet opp med innovative løsninger for å tilby kundene mer informasjon om klesplaggene. Flere selskap tilbyr tredimensjonale modeller hvor nettbrukerne kan 'prøve' klærne.

Andre aktører tilbyr zoom-muligheter som gjengir detaljer i hvert plagg, for dem som er spesielt interesserte. Informasjonen som AP formidler er foreløpig ikke bekreftet av Amazon selv.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.