RESULTATERFINANS

Amazon.com utvider produktspekteret

Amazon.com utvidet torsdag produktspekteret med en egen fotoseksjon.

Oddmund Grøtte
6. okt. 2000 - 09:01

Det amerikanske e-handelsselskapet Amazon.com, som opprinnelig startet med å selge bøker, startet torsdag en egen kamera- og fotoseksjon. Selskapet satser på tilby et "totalt" spekter av varer for kunden.

Det er Ofoto som er leverandøren til kamera- og fotoseksjonen. Ofoto betaler Amazon.com en ikke oppgitt sum over tre år for å få tilgang til Amazon.coms millioner av kunder, ifølge en pressemelding fra selskapet. Amazon.com har en opsjon på å kjøpe 5 prosent av aksjene i Ofoto.

Analytikerne er uenige om dette er en god avtale for Amazon.com:

- Å gå fra å være en bokhandel til å være en "multitilbyder" gjør at selskapet mister fokus, sier Lauren Levitan til TheStreet.com.

- Tatt i betraktning stordriftsfordelene er det ønskelig å bli stor for å generere trafikk. Amazon.com ønsker å være en portal for alle som shopper på nettet, sier Kevin Silverman fra ABN Amro til TheStreet.com.

Amazon.com tilbyr nå følgende varespekter: bøker, video, verktøy, leketøy, biler, gressklippere, datamaskiner og programvare, ifølge IDG.se.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra