Det amerikanske e-handelsselskapet Amazon.com, som opprinnelig startet med å selge bøker, startet torsdag en egen kamera- og fotoseksjon. Selskapet satser på tilby et "totalt" spekter av varer for kunden.
Det er Ofoto som er leverandøren til kamera- og fotoseksjonen. Ofoto betaler Amazon.com en ikke oppgitt sum over tre år for å få tilgang til Amazon.coms millioner av kunder, ifølge en pressemelding fra selskapet. Amazon.com har en opsjon på å kjøpe 5 prosent av aksjene i Ofoto.
Analytikerne er uenige om dette er en god avtale for Amazon.com:
- Å gå fra å være en bokhandel til å være en "multitilbyder" gjør at selskapet mister fokus, sier Lauren Levitan til TheStreet.com.
- Tatt i betraktning stordriftsfordelene er det ønskelig å bli stor for å generere trafikk. Amazon.com ønsker å være en portal for alle som shopper på nettet, sier Kevin Silverman fra ABN Amro til TheStreet.com.
Amazon.com tilbyr nå følgende varespekter: bøker, video, verktøy, leketøy, biler, gressklippere, datamaskiner og programvare, ifølge IDG.se.