Amazon forbereder ny e-bokleser for studenter

Amazons e-bokleser er en suksess mot forbrukere. For å lykkes mot studenter må mye endres.

I november i fjor lanserte e-butikken Amazon.com, en ny e-bokleser, Kindle, på det nordamerikanske markedet. Forretningsmodellen er hentet fra Apples oppskrift fra iPod: Kopibeskyttet innhold i proprietært format, solgt gjennom en egen tjeneste og utelukkende tilgjengelig for selskapets egen leser.

    Les også:

Et vesentlig poeng med Kindle er at apparatet har tilgang til det trådløse nettverket til Sprint, gjennom en egen avtale mellom mobilleverandøren og Amazon, og at innhold lastes direkte ned til e-bokleseren. I tillegg til bøker, kan man abonnere på ulike aviser, som New York Times, og få en tilrettelagt versjon av den nyeste papirutgaven tilsendt i sin helhet. Det proprietære formatet er utformet slik at nedlastingen krever svært lite båndbredde.

Amazon forteller ikke selv hvor mange Kindle de selger.

I sommer har flere analytikere revidert sine anslag oppover, etter en styrt lekkasje som tydet på at det var blitt levert 240 000 eksemplarer av Kindle siden i mai.

Optimismen på Amazons vegne var så stor at da selskapet innkalte til en strategipresentasjon i forrige uke for å lufte planene om en revidert Kindle beregnet på studenter i universiteter og høyskoler, passet de på å dempe forventningene. Samtidig understreket de at de er svært fornøyd med salget.

Citigroup-analytiker Mark Mahaney leverte et anslag i mai om at Amazon kunne vente å selge 190 000 eksemplarer av Kindle i løpet av 2007. I begynnelsen av august reviderte han anslaget oppover, til 380 000. Han la til at Kindle og relatert innhold kunne tenkes å utløse en årsomsetning på over én milliard dollar innen 2010. Hans tilsvarende anslag i mai var 400 millioner til 750 millioner dollar.

En annen analytiker, Scott Devitt ved Stifel Nicolaus, tror Amazon vil selge mellom 500 000 og 750 000 eksemplarer av Kindle i perioden 1. juli 2008 til 30. juni 2009.

Kindle ble opprinnelig priset til 400 dollar, og satt ned til 360 dollar i mai. Med utgangspunkt i et salg på 240 000 eksemplarer anslo TechCrunch.com i august at Kindle-satsingen hittil har bidratt med en omsetning på rundt 100 millioner dollar. Devitts tilsvarende anslag over Kindles bidrag de kommende fire kvartalene er et sted mellom 255 millioner og 355 millioner dollar. Da begynner det å bety noe, også for Amazon.

At Amazon ser for seg en Kindle-utgave spesielt rettet mot studenter på høyskolenivå, stammer fra to ulike kilder: analytiker Tim Bueneman i McAdams Wright Ragen og Business Week-skribent Peter Burrows. Begge viser til egne samtaler med ikke-spesifiserte representanter for Amazon.

Opplysningene går ut på at studentutgaven er en av flere nye Kindle-versjoner.

Markedet for pensumbøker er 5,5 milliarder dollar i USA hvert år. Blant forbedringene som nevnes – men ikke nødvendigvis loves – er å gi leseren en mulighet til å legge inn egne notater og understrekninger. Ellers nevnes også større skjerm, bedre grafikk og bedre gjengivelse av fotografier. En fargeskjerm synes også uomgjengelig: Moderne pensumbøker gjør mye bruk av farger.

På standardmodellen beregnet på forbrukermarkedet, er det snakk om drastisk lavere pris – 299 dollar, eventuelt 249 dollar – en slankere design, og forbedrede detaljer i brukergrensesnittet. Kildene er uenige om hvorvidt den kan ventes i september eller oktober.

Det skal ikke være snakk om å gi Kindle mulighet til å spille musikkfiler. I stedet spekuleres det i om Amazon vil samordne Kindle med tjenester fra lydbokforlaget Audible.com. Ideen kan være at man kjøper rettighetene til å nye både tekst og lyd, og får en tjeneste der man kan fortsette med lydboken mens man kjører til jobben, der man slapp når man la fra seg Kindle kvelden før for å sove.

For studenter er fordelen med en Kindle åpenbare, forutsatt at de nevnte forbedringene kommer med. En Kindle veier en brøkdel av en typisk pensumbok, og kan romme mange hundre bøker og oppslagsverk. Man kan også tenke seg spesielle Kindle-tjenester for lærere, slik at de for eksempel kan distribuere avisklipp og annet materiale direkte til sine studenters Kindles.

Digitaliseringen av bøkene er ikke teknisk problematisk, men kan tenkes å representere en utfordring med tanke på rettigheter og avtaler med forlagene.

Utdanningsavdelingen i McGraw-Hill opplyser til E-Commerce Times at 95 prosent av deres pensumbøker allerede er tilgjengelig på markedet i digitale formater, og at omsetningen har økt voldsomt de siste par årene. McGraw-Hill har allerede et nært forhold til Amazon, og kan følgelig bli en tidlig bidragsyter av innhold til en studentutgave av Kindle.

McGraw-Hill er et av flere amerikanske undervisningsforlag som selger bøker i digitale formater gjennom tjenesten coursesmart.com. Utvalget til coursesmart.com omfatter over 4200 titler, fordelt på over 100 ulike fagområder. I forhold til papir, sparer man gjennomsnittlig mellom 50 og 60 dollar per eksemplar. Denne besparelsen kan bidra til å bryte den gamle vanen med å selge brukte bøker, selv om den også går til å finansiere selve e-bokleseren.

    Les også:

Til toppen