Tyske Peter Fuchs leder det nyopprettede, nordiske kontoret til Amazon Web Services fra Luxembourg. (Bilde: Amazon Web Services og digi.no)

Amazon inntar Norden

Regionsjef Peter Fuchs ønsker kortere avstand til nettskykundene.

Nordiske selskaper er tidlig ute med å teste ny teknologi. Flere har gjort stor suksess med å utnytte mulighetene som ligger i nettskyen. Dette forteller Peter Fuchs, Amazon Web Services' nordensjef, i et intervju med digi.no.

Fuchs nevner en rekke eksempler på nordiske kunder, inkludert Ericsson, Nokia, Opera Software, Telenor Digital og Spotify, samt spillselskapene Rovio (Angry Birds), Mojang (Minecraft) og Supercell (Hay Day, Clash of Clans). Flere av de sistnevnte selskapene har brukt Amazon Web Services (AWS) helt siden starten.

Fuchs forklarer at mens de store og etablerte selskapene ofte flytter deler av sine eksisterende tjenester over i skyen, gjør skyen det mulig for oppstartsselskaper å teste ut ideer uten å måtte gjøre større investeringer i forkant.

Men ifølge Fuchs utnytter også de større selskapene fleksibiliteten i skyen i forbindelse med testing og utvikling.

– Man trenger ikke vente på levering fra it-avdelingen, men kan sette opp virtuelle maskiner i nettskyen på minutter, sier Fuchs og viser til en uttalelse fra daværende Nokia Siemens Networks om at selskapet bruker AWS til å frigjøre innovasjonen innen selskapet.

Det er langt fra bare tele- og spillbransjene som benytter tjenester fra AWS i Norden.

– Vi tilbyr rå regnekraft og lagring til kundene. Det er ikke tilpasset noen spesiell bransje. Det fjerner de tunge løftene ved it-driften og gjør at kundene kan konsentrere seg om kjernevirksomheten, sier Fuch. I Norden har selskapet kunder innen blant annet bilindustrien, finansbransjen og innen tradisjonell produksjon.

Den 1. januar i år etablerte Amazon Web Services et eget, nordisk hovedkontor i Stockholm som også betjener de baltiske landene. Ifølge Fuchs ble kontoret etablert med folk fra Amazons europeiske hovedkontor i Luxembourg, men avdelingen er stadig i vekst. Fuchs sier ingenting om hvor mange som er tilknyttet kontoret, men blant staben består av både selgere, løsningsarkitekter og personer knyttet til markedsføring og partnerorganisasjonen til AWS. For tiden søker selskapet både selgere og løsningsarkitekter til kontoret i Stockholm.

Fuchs forklarer opprettelsen av kontoret med at man nå har oppnådd kritisk masse og et ønske om å komme nærmere kundene.

– Det er mye enklere å booke hyppigere møter når avstandene er kortere. Kanskje man rekker flere møter på en dag.

Fuchs ser ikke bort fra at selskapet vil kunne opprette filialer i andre, nordiske land etter hvert. Men selskapet har også et omfattende partnernettverk med tre norske medlemmer – konsulentselskaper som kan hjelpe kunder med å ta i bruk AWS. Fuchs mener dette nettverket er noe alle parter tjener på.

Innovasjon

På spørsmål hva Fuchs mener er årsaken til at selskapet nordiske kunder velger AWS framfor nettskyløsninger fra Microsoft, Google eller andre og kanskje mer lokale leverandører, svarer han at kundene er glade for innovasjonen til Amazon.

– Kundene vil ikke ha status quo over lang tid, men ønsker seg stadig ny funksjonalitet. Vi har alltid lyttet til hva kundene våre forteller, inkludert forespørsler om ny funksjonalitet, sier Fuchs, som legger til at selskapet har kommet med mer enn hundre nye nettskyfunksjoner hvert år de siste tre årene.

– Vi er veldig fornøyde med dagens vekst, også i Norden. Men vi øker innovasjonstakten likevel, lover han.

– Allerede da vi startet med AWS i 2006 visste vi at dette ikke er et vinneren-tar-alt-marked. Vi visste at det ville bli konkurranse, sier Fuchs. Han mener likevel det må spesielle egenskaper til å for å lykkes i et slik marked med høyt volum og lave marginer.

– Vi har lært dette fra butikktjenesten, det ligger i DNA-et til Amazon, hevder Fuchs.

Oppdatert klokken 15.04: Rettet en feil i sitatet i nest siste avsnitt, hvor det manglet et «ikke».

    Les også:

Til toppen