Amazon Workmail kommer med en webgrensesnitt, men kan også brukes i trasjonelle e-postkklienter som Outlook. (Foto: Amazon)

Amazon lover enklere og sikrere epost

Utfordrer Microsofts posisjon i bedriftene.

Amazon Web Services er allerede omfattende, og leverer en lang rekke produkter for nettskybasert lagring, databaser og andre løsninger. Nå skal epost bli det nye satsingsområdet, og det er bedriftsmarkedet som er målet.

Produktet heter WorkMail og skal tilby epost og kalenderverktøy for bedriftskunder. WorkMail handler i hovedsak om backend-tjenester som ikke skal være synlige for sluttbrukeren. Faktisk vil brukere kunne benytte seg av eksisterende klienter som Outlook, mens all håndteringen av eposten skjer hos Amazon.

Ifølge Wall Street Journal, som omtaler den nye løsningen, føler Amazon at brukerne i dag er ikke fornøyd med epost-løsninger de bruker. De er stort sett dyre og kompliserte, mener markedssjefen for Amazon Web Services, Alan Selipsky.

WorkMail skal basere seg på to poenger: Enkelthet og sikkerhet. I og med at man vil kunne bruke klienter man kjenner, er det den usynlige deler av teknologien som Amazon vil erstatte, delen som i dag stort sett domineres av Microsoft og Exchange.

Kryptert

Når det gjelder sikkerhet, vil Amazons nettverk kryptere all eposten, i tillegg til at epost-innholdet kun lagres i forhåndsdefinerte geografiske regioner. Dette skal tilfredsstille spesielt europeiske selskaper som er opptatt av personvern.

WorkMail skal koste selskapene fire dollar per innboks, noe som er relativt tilsvarende prisingen til Microsoft eller Google, men disse selskapene tilbyr gjerne flere tjenester.

Amazon vil på sin side tilby delte innbokser, delte kalendre og globale adressebøker for hele selskapet, pluss andre funksjoner, skriver Forbes.

Wall Street Journal siterer likevel flere analytikere og potensielle brukere som ikke ser nødvendigheten med WorkMail, da Office 365 og Google Apps for Work er solide valg.

WorkMail skal imidlertid lanseres først i andre kvartal 2015, så selskapet har tid på seg til å vise hva tjenesten er god for.

Til toppen