Amazon og Sothebys bryter auksjonssamarbeid

E-handelsgiganten Amazon bryter samarbeidet med auksjonshuset Sothebys. Grunnen er at brukerne ble forvirret.

Samarbeidet mellom e-handelgiganten Amazon og auksjonshuset Sothebys ble lansert for nesten ett år siden med stor fanfare.

Nå er det klart at samarbeidet ikke har lykkes og at det skal brytes. De to selskapene prøvde å gå inn i et marked hvor nettauksjonens mor, eBay, hele tiden har dominert.

Samarbeidet mellom de to sidene gikk ut på at Amazon skulle ta av seg auksjoner på mindre kostbare varer, samleobjekter og lignende, mens Sothebys skulle ta seg av sitt egentlige segment: Kunst og antikk.

Nå har selskapene funnet ut at det var langt bedre at Sothebys samler alle sine auksjons-aktiviteter på ett sted, nemlig sin egen hjemmeside. Det skriver telegrambyrået AP.

- Kundene ble forvirret av de to sidene, sier Victoria Treyger, som ledet samarbeidet. Selv om dette var et samarbeid mellom Sothebys og Amazon måtte kundene gå inn på to forskjellige sider, og registrere betalingsdata på forskjellige sider.

Amazon skal i stedet sende besøkende til sin samarbeidsside med Sothebys til auksjonsselskapets egne sider. Samtidig blir Sothebys en "featured partner" for Amazon.

For dette skal Sothebys betale Amazon. Det er ventet at avtalen mellom de to selskapene er meget lukrativ for Amazon. Tidligere fikk e-handelsgiganten bare en kommisjon for hvert produkt som ble auksjonert.

Til toppen