FORBRUKERTEKNOLOGI

Amazon presser komponent-leverandørene

Kindle Fire har mindre avstand mellom kostpris og utsalgspris enn de rene lesebrettene.

Hovedkomponentene i Kindle Fire, slik iSuppli ser dem.
Hovedkomponentene i Kindle Fire, slik iSuppli ser dem. Bilde: IHS iSuppli
18. nov. 2011 - 09:49

Det foreligger nå to forskjellige «teardown» analyser av det nye Kindle Fire til Amazon, fra henholdsvis IHS iSuppli (se også denne pressemeldingen) og UBM Techinsights.

Kindle Fire markedsføres som nettbrett, altså som konkurrent til iPad, mens de øvrige Kindle-modellene markedsføres som rene lesebrett. Tidligere «teardown»-analyser av den rimeligste Kindle, med en utsalgspris på 79 dollar, tyder på at kostprisen er 84 dollar. Amazon taper med andre ord 5 dollar per solgte enhet. Siden Kindle-brukere jevnt over kjøper flere bøker enn andre Amazon-kunder, kan antakelig Amazon argumentere med at subsidieringen lønner seg.

    Les også:

Utsalgsprisen til Kindle Fire er 199 dollar.

Kindle Fire er et nettbrett med sju tommers skjerm til 199 dollar, dvs rundt 1200 kroner.
Kindle Fire er et nettbrett med sju tommers skjerm til 199 dollar, dvs rundt 1200 kroner.

Analysen til UHB Techinsights konkluderer med at komponentene alene koster til sammen 143 dollar. Montering, frakt og andre utgifter må antas å overstige 56 dollar per enhet.

IHS iSuppli tar forbehold om at de ikke er helt ferdig med sin analyse. Deres foreløpige konklusjon er at hver Kindle Fire har en kostpris så vidt i underkant av 202 dollar. Det innebærer at det relative tapet på Kindle Fire er mindre enn på standardutgaven av lesebrettet.

iSuppli og UHB er ikke enige om alle detaljer i sine analyser. Mens begge sier at radiomodulen stammer fra Jorjin, beskrives den som «Wifi/Bluetooth» av UHB, men som utelukkende «Wifi» av iSuppli.

iSuppli-analytiker Andrew Rassweiler mener to faktorer har bidratt til å redusere gapet mellom kostpris og utsalgspris på Kindle Fire: Amazon har konsekvent valgt så rimelige komponenter som overhode mulig, samtidig som de har utnyttet sin tiltakende styrke som kjøper til å presse komponentprisene ned.

– Nettbrett fra andre leverandører har de siste månedene ikke levd opp til salgsforventningene. Det har gitt Amazon større tyngde overfor komponentprodusentene. De er opptatt av å finne det neste «rockestjerne-brettet» som kan la dem selge millioner av komponenter for én type apparat. Følgelig er de villige til å gi Amazon bedre betingelser, sier Wassweiler.

Han peker videre på at Kindle Fire har valgt svært rimelige løsninger for blant annet batteri, minne og kommunikasjon, og at enheten har redusert funksjonalitet sammenliknet med mer avanserte nettbrett.

DRAM-minnet er bygget opp av 4 gigabitmoduler, framfor 8 gigabit. I stedet for en radiomodul med kombinert WLAN, Bluetooth og FM fra en etablert produsent, har Amazon valgt en brikke fra nyetablerte Jorjin med bare WLAN.

Batteriet i Kindle Fire har betydelig mindre kapasitet enn det i Apple iPad 2: 16 watt-timer mot 26 watt-timer. Forskjellen i pris er betydelig. Det går ikke ut over batterilevetiden, siden strømforbruket reduseres gjennom generelt nedsatt funksjonalitet. Kindle Fire har verken mobilnett eller kamera, og skjermen er betydelig mindre.

Komponentkostnadene til Kindle Fire, slik UHB ser dem. <i>Bilde: UHB Techinsights</i>
Komponentkostnadene til Kindle Fire, slik UHB ser dem. Bilde: UHB Techinsights

Innpakningen til Kindle Fire er i hovedsak plast. Vanlig Kindle har derimot magnesium, mens Apple iPad har «unibody» i aluminium.

Wassweiler presiserer at komponentleverandørene ikke selger til Amazon til under kostpris. For dem er Kindle Fire god butikk. For eksempel innebærer hvert salg av Kindle Fire en omsetning på 24 dollar for Texas Instruments.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.