Amazon retter blikket mot TV

Amazon.com har sikret seg tre TV-relaterte domenenavn. Det er imidlertid uklart om dette kun er et defensivt trekk eller om online-butikken har seriøse konvergensplaner. America Online kan være en aktuell samarbeidspartner.

Det er Amazontv.com, Amazontelevision.com, og Amazontube.com som Jeff Bezos & Co. har kapret, skriver ZDNets Interactive Week.

Det er sannsynlig at dette i første omgang er gjort for å hindre domenepirater å utnytte navnene i kommersielle sammenhenger. Uansett er det rimelig sikkert at Amazon med sin forbrukerorientering på et eller annet tidspunkt vil bevege seg inn på TV-området.

Spørsmålet er på hvilken måte:

Netthandleren har muligheten til å fungere som distribusjons- og salgskanal for kunder som ønsker å streame video via abonnementstjenester (blant annet betal-per-titt) over nettet.

Et annet alternativ er å streame bilder og lyd over nettet som en tradisjonell hjemmeshopping-kanal på TV. Gjennom sin uttrykte filosofi å bli et handlesenter på nettet med atskillig flere produkter enn bøker og musikk (og video), kan Amazon bruke både nett og digital-TV til å skape et bredt tilbud

Det kan skapes en kontekst hvor intervjuer med kjente forfattere, musikkvideoer og annet redaksjonelt stoff plasseres rundt handlebodene. I digital-TV-sammenheng vil bruk av EPGer, avanserte fjernkontroller, sørge for at seerne kan klikke på html-linker i TV-annonser.

America Online (AOL) er en av de store aktørene som det er naturlig for Amazon å samarbeide med. AOL har sitt konsept AOLTV som de foreløpig holder tyst om. Ledelsen røper kun at dette er en del av strategien AOL Anywhere.

America Online kjøpte WebTV-konkurrenten NetChannel før sommeren for 20 millioner dollar. På det tidspunkt hadde den amerikanske nett-TV-virksomheten logget av (se egen relatert artikkel i høyre marg), mens den britiske fortsetter separat.

AOL signaliserte tidlig at de var interessert i teknologien for å utvikle sin egen løsning. NetChannel var fram til april i år nett-TV-operatør for Network Computer Inc., programvareselskapet som er delvis eid av Oracle med NC-forkynner, Larry Ellison i sin midte.

Dekoderprodusenten RCA benyttet seg av NCIs programvare, og det var en bunting mellom NetChannel og Thomson Consumer Electronics (som fører RCA-dekoderne) som ikke fungerte. Det ble kun solgt rundt 10.000 bokser før de la konseptet på hyllen.

Til sammenlikning hadde det på den tiden (april 1998) blitt solgt 300.000 TV-komponenter fra Microsofts WebTV-selskap.

Nå vil verdens største online-leverandør AOL satse sterkt på å utnytte de konvergensmulighetene de kan. Amazon er allerede en eksklusiv partner på AOL.com gjennom sin virksomhet som bokbutikk.

Ethvert skritt mot TV-mediet av en leverandør av kommersielt og redaksjonelt innhold vil bli fulgt med falkeblikk av Amazon-partnere som har ambisjoner innen elektronisk handel.

Til toppen