En truckfører flytter en pall med produkter i Amazon sitt varelager i DuPont, Washington. Selskapet tar nå juridiske skritt mot aktører som skal ha publisert falsk produktomtale hos netthandelsgiganten. (Bilde: Ted S. Warren, AP/NTB scanpix)

Amazon vil rydde opp

Amazon saksøker 1.114 «John Does» for falsk produktomtale

– Har medført uopprettelig skade.

Amazon har anlagt et søksmål mot 1.114 personer, som blir anklaget for å ha publiserte falske produktomtaler på nettstedet. Det melder blant annet BBC.

E-handelsgiganten har i lengre tid forsøkt å få bukt med manipulerte, betalte eller falske omtaler, som ødelegger for troverdigheten til kundenes tilbakemeldinger.

Personlige erfaringer fra kundene lagt ut på nettbutikk er noe av det mest kjøpsutløsende som finnes, har Komplett.no tidligere sagt til digi.no.

I fjor kastet Amazon ut en ruter-produsent fra markedsplassen for brudd på reglene for produktomtale som begrunnelse. I våres gikk Amazon også til søksmål mot et knippe nettsteder som har spesialisert seg på formidling av produktomtale mot betaling.

Les denne: Her er ruteren de elsker å hate

Dette inkluderte eierne av domenenavn som buyamazonreviews.com, bayreviews.net og buyreviewsnow.com, samt operatører av tilhørende nettsteder.

Billig å jukse

Falske anmeldelser kan typisk kjøpes for mellom 19 og 22 dollar stykket. På nettstedet Fiverr.com kan falske anmeldelser kjøpes for så lite som 5 dollar, heter det i søksmålet, som er anlagt ved en domstol i delstaten Washington, der også Amazon har hovedkvarteret sitt.

Ifølge BBC sier Amazon at de har foretatt en egen granskning, inkludert å selv kjøpe falske produktanmeldelser på Fiverr.com. Fiverr er ikke saksøkt, men skal snarere har bistått i etterforskningen.

«John Doe»

Felles for begge søksmålene er at Amazon foreløpig ikke vet hvem de drar for retten. Samtlige over 1.100 er oppgitt som «john doe» altså anonyme.

Ehandelsgiganten, av noen omtalt som verdens største nettvarehus, stadfester at det er ulovlig ifølge deres retningslinjer å legge igjen falsk produktomtale. Det er heller ikke tillatt å anmode kunder om å fjerne omtale.

I søksmålet kaller Amazons advokater praksisen for «ondsinnet» og «urettferdig». Videre slår de fast at de som har publisert falske produktomtaler må ha gjort dette forsettelig.

– De saksøktes handlinger har medført uopprettelig skade på Amazons anseelse. Dette pågår fremdeles og kan ikke repareres. En pengeerstatning kan således alene ikke fullt ut kompensere Amazon for skadene dette har påført, opplyser selskapet.

Til toppen