Amazon skal bli nettets Coca Cola

Amazon skal bare tenke på merkenavnet, alt annet skal selges ut til partnere.

Amazon vil bli nettets svar på Coca-Cola. Nå skal selskapet selge ut alle verdiene i selskapet, både distribusjons-systemet og alle funksjonene som gjør at man kan kjøpe bøker fra nettstedet. Amazon skal bare konsentrere seg om å utvikle merkenavnet Amazon.com og utvikle nye forretningsområder..

Dette kom frem under en e-handelskongress i Las Vegas hvor Jeff Bezos, Amazonsjefen selv, fortalte analytikere om selskapets strategi fremover.

Planen til Bezos er å selge ut all varehåndtering og logistikk til selskaper som er partnere med Amazon. På den måten får Bezos frigjort kapital og verdier som han siden kan vise frem til aksjemarkedet. Dette skal også gjøre det lettere for selskapet å satse på andre markeder, som i Asia og Europa, ikke bare for Amazon men også for partnerselskapene.

- I dag har vi et konkurransefortrinn side vi kan bygge distribusjons-senter tilpasset e-handel, og det kan vi gjøre bedre enn alle andre, sa Bezos.

Det er denne kunnskapen Bezos ønsker å dele med sine partnerselskaper som Amazon etter alt å dømme vil ha eierinteresser i, skriver Financial Times.Slik håper Bezos å synliggjøre underliggende verdier i selskapet, få inn kapital fra salgene og gjøre det lettere å ekspandere til nye markeder.

Til toppen