Amazon skal konkurrere med Google

Søkemotorene styrer stadig mer. Derfor kaster Amazon seg inn i konkurransen mot Google.

Gjennom Google.com, Yahoo.com og AOL.com, har Google blitt den uten sammenligning mest brukte søkemotoren i verden. I følge analyseselskapet Comscore qsearch bruker 3 av 4 Google som søkemotor.

Dette gjør Google stadig mektigere og stadig rikere. Dette fører til store problemer for mange selskaper. Søker du på "kjøpe bok x" og ikke får opp en Amazon-lenke, har Amazon et stort problem. Heller ikke Microsoft liker Googles enorme makt - se sak under.

    Les også:

Stadig flere kunder gjør nettopp det - Google er blitt deres dominerende system for å finne alt. Man søker etter en var på Google, man går ikke lengre til nettbutikken.

Dette skal være begrunnelsen til at Amazon nå starter å bygge en ny søkemotor. Det blir ikke en generell søkemotor, den skal spesialiseres på la brukere finne varer og priser på verdens nettbutikker.

I følge Wall Street Journal har verdens største nettbutikk etablert selskapet A9 i Silicon Valley og tar i mot søknader for å fylle 30 stillinger i første runde, men det skal ansettes langt fler.

Sjefen for A9 er Udi Manber, tidligere en av lederne i Yahoo.

- A9 er heleid av Amazon, men skal arbeide som et fritt selskap. A9 skal markedsføre teknologi til andre nettsteder og Amazon selv. Vi skal skape den beste ehandel-søketeknologien, sier pressetalskvinne Alison Diboll til Wall Street Journal.

Til toppen