Amazon skal selge sine triks

Amazon er en av de flinkeste nettbutikkene. Nå skal Jeff Bezos tilby sine erfaringer og systemer til konkurrenter.

Amazon har startet et nytt datterselskap, Amazon Services, som skal selge tjenester til andre Internett-selskaper.

Det kommer trolig til å gå ganske bra, for Amazon trekkes ofte frem av analytikere som et av de aller mest vellykkede og flinke Internett-selskapene. Det er enkelt å påpeke at Amazon er flinke fordi man er blitt størst. Men selskapet regnes også som pioneer på kundeoppfølging, salgsøkende tiltak og kundestøtte.

I tillegg har selskapet bygget omfattende og effektive logistikk-systemer for lagerstyring og utsendelse. Salget av alle disse systemene, ikke egne varer, kan bli størstedelen av omsetningen etter hvert, hevder Bezos.

Amazon har kommet godt i gang - allerede er en av fem pakker en pakke som ikke er solgt gjennom Amazon. De er solgt på nettbutikkene til blant annet Toys ‘R’ Us, Borders Bookstores, butikkjeden Target og cdnow.com. Amazon håndterer opp til 1,5 millioner pakker om dagen.

En butikkjede eller produsent kan dermed gjennom Amazon starte salg på nettet uten å etablere noe som helst. Man kan også kjøpe seg tilgang til de 30 millioner kundene til Amazon.

Amazon kan smykke seg med tall som viser at deres systemer fungerer svært godt.

I en fersk oppdatering av American Customer Satisfaction Index får Amazon.com hele 88 poeng, det høyeste noen service-bedrift noen har fått på denne undersøkelsen noeng gang.

Til toppen