Amazon skal utfordre Apple iTunes

Amazon-sjefen Jeff Bezos har planer om å utfordre Apple iTunes og iPod med egen spiller og egen abonnementstjeneste.

De store internett-selskapene har fra sidelinjen sett at Apple har kapret store deler av musikkmarkedet, men nå kommer flere av dem etter.

Amazon, verdens største online butikk, er i samtaler med fire store selskaper fra musikkindustrien om å utvikle en digital musikktjeneste. For å differensiere seg fra Apple satser de blant annet på å levere Amazon-brandede portable musikkspillere med forhåndslagret musikk og et abonnementsprogram.

I følge CNet News er lederne i musikkindustrien begeistret for planene. De ser på Amazon som den eneste reelle utfordreren til Apples hegemoni på digital musikk og på bærbare spillere. Så spørs det om Amazons massive kundebase er nok til å gjøre et innnhugg på forspranget til Apple. Amazon har circa 55 millioner kunder, mens Apple har et sted mellom 500-600.000 betalende iTunes kunder.

Amazon har en dominerende posisjon på CD, DVD og bøker, men dette er fysiske produkter som lagres og som må sendes ut til kundene. Selskapet må klare overgangen til digitale nedlasninger hvis de skal beholde sin posisjon i markedet.

Fordi dette er første gang Amazon prøver å selge et produkt under egen merkevare, er det stor usikkerhet om hvordan kundene vil reagere på tilbudet. Dell droppet sin harddisk-baserte spiller på grunn av lavt salgsvolum.

Tjenesten kan komme så tidlig som sommeren i år, men Amazon vil ikke kommentere dette.

Til toppen